ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeppsbrott utanför Ölands östkust 1804  (läst 1021 gånger)

2016-07-12, 22:08
läst 1021 gånger

Utloggad Caroline Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 13:38
    • Visa profil
I min släkt finns berättelsen om en Olof Bonell som ska ha förlist med ett fartyg utanför Ölands östkust 1804. Vet att flera som är släkt med Bonells  och vet en del om den släkten ibland är på detta forum. Min fråga är om någon vet mer om skeppsbrottet? Tänkte jag skulle titta i gamla arkiv men det vore lite bra att se om det finns mer uppgifter, tex hur pass säkert årtalet är/ev tid på året. En del annat i berättelsen stämmer inte såsom att bröderna ska ha varit från Italien (Olov tvättäkta smålänning och Frans har jag inte hittat).


Bifogar inledningen till berättelsen:
År 1804 strandade ett italienskt segelfartyg på Ölands östkust. Det var svår storm och skeppet hade kommit in på för grunt vatten och slogs sönder av bränningarna. Besättningen räddades. Fartyget, som troligen hörde hemma i Genua, hade förts av två bröder Bonelli, som också ägde fartyget. Den äldste av bröderna, Olavus, hade tjänstgjort som kapten och den yngre, Frans, hade varit styrman. Endast en släkting till dem har senare avhörts. Han var då läkare i Genève i Schweiz.
Den 24 årige Olavus hade ensam stannat kvar på skeppet, när besättningen gått i land och alla utsikter att rädda fartyget var ute, dök han upp på stranden bärande en vacker, vit marmorplatta som han haft på byrån i sin kaptenshytt. Han litade på att brodern tagit i land skeppspappren vilket han dock inte gjort, kanske beroende på den förvirring som uppstått vid grundstötningen.
Olavus Bonelli stannade kvar i Kalmar för att vara närvarande vid sjöförklaringen.

2016-08-16, 14:55
Svar #1

Utloggad Anders Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
    • Visa profil
Hej Caroline,

Många är de fartyg som genom åren har strandat och slagits sönder på Ölands grunda stränder. Jag har i yngre år sportdykt och letat vrak både i arkiv och i vattnet. Har tittat i min egen vrakdatabas över Öland men saknar uppgifter om ett Italiensk skepps förlisning.

Jag tycker du ska ta kontakt med Riksarkivet och fråga efter någon arkivarie som är duktigt på arkiven med fartygsförlisningar och sjöförklaringar och be om hjälp. Eftersom det enligt släktsagan har gjorts en sjöförklaring borde du kunna få veta om det verkligen finns en sjöförklaring på en förlisning runt 1804 och om det finns något Italienskt fartyg som strandat på Öland kring den här tiden.  Om det finns en sjöförklaring eller sjöprotest som det hette förr så bör du kunna få dig tillsänt en papperskopia på detta dokument för en överkomlig penning.

Din släktberättelse kan lika gärna vara en skröna. Många är de berättelser på Öland där den fattiga befolkning plundrade grundstötta fartyg i försök att förbättra sin livsvillkor. Öland var fram till 1801 kunglig jaktmark och bönderna var hårt kuvade av kungamakten. De fick inte äga vapen och de fick inte heller hugga ved eller plocka nedfallna grenar eftersom all ved behövdes för att värma Borgholm slott. Bönderna fick i stället importera sin ved från fastlandet. Det var t o m dödsstraff för vedhuggning. Om det sedan utdömdes något dödsstraff för denna överträdelse vet jag däremot inte. Skulle en bonde vilja ha en hund var han tvungen att amputera ett av hundens ben så att den blev trebent.

Du får gärna höra av dig om du får fatt på några uppgifter om förlisningen ägt rum.

Lycka till
// Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna