ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajsa Persdotter  (läst 619 gånger)

2007-05-01, 13:27
läst 619 gånger

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En piga Cajsa Persdr i Översjäla som 1811 gifte sig med drängen Jon Olsson i Västergunsjö skall vara född i Medelpad 1782 24/1. Modern bör av döttrarnas namn att döma heta Stina (eller Märta). En fadder Greta Persdr i Salum, Ullånger var fadder vid barndop 1821 men har ej återfunnits i hfl för Ullånger. En sökning av en egen ofullständig version av Medelpads-CD:n gav två träffar födda 1782, en i Båräng, Alnö (moder Märta Jonsdr) och en i Hammar, Torp (moder Stina Vincentsdr) men ingen med någon syster Greta. Kan födelsedatot datumet 24/1 ge något bättre svar?

2007-05-01, 19:13
Svar #1

Lena Johansson

Hej Per!
Det finns en Catharina Persdotter f.1782-01-29 (C:2 s.46) i Båräng, Alnö. Föräldrar: Per Nilsson och Märta Hansdotter. Jag har lite mer om det är rätt person. Jag har ej antecknat var Catharina tog vägen.
mvh
Lena

2007-05-01, 20:24
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det bör ju vara rätt person. Man behöver inte vara så fantasifull för att förstå att 29/1 under flyttningarnas gång kan ha förändrats en smula. Men på Medelpads-CD:n står ju som jag skrev förut att modern heter Märta Jonsdr. Och hon bör väl vara född i Strand, Hässjö dtr t Jon Tomasson ohh Märta Persdr.

2007-05-01, 22:16
Svar #3

Lena Johansson

Hej igen!
Om jag tittar närmare på mina anteckningar så stämmer nog Jonsdotter, det namnet är antecknat på modern vid hennes två syskons födelse.
 
Och Märta ska vara född i Strand, Hässjö.  
mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna