ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlman, Anders Gabriel  (läst 1190 gånger)

2004-11-02, 15:18
läst 1190 gånger

Birgitta Almqvist (Baq)

Christina Margareta Nilsson (Nilsdr)född i Tuna 20/4 1845 inflyttade i november 1861 till Sundsvall från Högom. Hon lär då ha blivit anställd av direktören Dahlman, gissningsvis som lillpiga i hans hushåll. Anders Gabriel Dahlman f 1844, död 1899, startade 1868 Dahlmans garn- och manufakturaffär i Sundsvall.Enligt Sundsvall Hisoria del III sid 170 bodde familjen Dahlman, i likhet med flera andra stadens betydande handelsmän på ömse sidor om Stora torget. Dahlmans bostad uppges ha legat mellan Norra Tullgränd och Nya Strandgatan. Om någon  vet mer om familjen Dahlman så är jag glad för alla uppgifter, gärna också om vilka personer som ingick i familjens hushåll.
Birgitta

2004-11-02, 19:22
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Birgitta,
 
Här har du honom 1890
 
Hemförsamling: Sundsvalls
Hemort: Sundsvall
Kontrakt: Medelpads
Län: Västernorrland
And. Gabriel Dahlman f. 1833 i Gävle, Grosshandl. och änkling
barn
Hugo Andreas f. 1861 i Sundsvall
Gabriella Augusta f. 1866 i Sundsvall
 
1900 bor syskonen fortfarande tillsammans och ingen förändrad familj.

2004-11-03, 02:12
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Anders Gabriel Dahlman född 25/3 1833 i Gävle.
Vigd 21/10 1860 i Sundsvall med Selma Augusta Stannberg född 3/6 1833 i Gävle, död i barnsängsfeber 10/9 1872 i Sundsvall.  
 
Barn, alla födda i Sundsvall:  
Hugo Andreas f 28/7 1861  
Anna Lovisa f 5/8 1864  
Gabriella Augusta f 16/6 1866
Gustaf f 9/10 1868, död av 'blodslag' 13/4 1869
Dödfött gossebarn 6/9 1872
 
Dottern Anna Lovisa Dahlman vigd i Sundsvall 9/6 1889 med inspektorn, senare disponenten, vid Frånö cellulosafabrik i Gudmundrå, Sören Gottfrid Carl Wiese Mörch f 3/9 1862 i Fredrikstad, Norge.  
År 1900 hade paret följande barn, alla födda i Gudmundrå:
Selma Helena f. 1890
Arne Sören f. 1892
Ingrid f. 1895
Anders Ragnar Lauritz f. 1897
Gertrud Anna Gabriella f. 1900
 
Källor: Indiko, Arkion 1900
Hälsar vänligen
Maud

2004-11-03, 14:35
Svar #3

Lasse Nilsson

Från På St?n www.sundsvall.nu
 
Där Världshuset nu ligger låg en gång norrlands första varuhus. Det anrika varuhuset Dahlmans som hade sin upprinnelse i en liten garnbod vid Storgatan.
Anders Gabriel Dahlman var av sjömanssläkt och kom till Sundsvall som kommissionär för Gefle Manufaktur AB. Han startade sin garn- och vävnadshandel 1858 i en butik vid Stora gatan, Storgatan).
Den Sundstenska fastigheten omfattade ett flertal byggnader mellan Stora gatan och Ågatan. Fastigheterna var ordentligt nerslita så den nye ägaren satte på 1880-talet igång med en genomgripande renovering. Affärshuset mot Storgatan fick ny fasad och stora skyltfönster. Samtidigt byggde Dahlman ett bostadshus åt familjen ner mot Ågatan.
Så kom stadsbranden och ödelade allt. Men med ersättningen från brandförsäkringen kunde verksamheten snabbt komma igång igen.
Till en början fortsatte handeln i ett av magasinen på Norrmalm, men bara fyra månader efter branden stod ett litet provisoriskt trähus klart på tomten vid Storgatan 40.
Anders Gabriel Dahman avled den 6 oktober 1899. Firman övergick då till att bli ett aktiebolag, med sonen Hugo Dahlman som bolagets VD.
År 1927 beslöt styrelsen att göra om garn- och vävnadshandeln till varuhus, Norrlands första. Man byggde då en ny lika stor fastighet på tomten österut som man tidigare köpt in. För en byggkostnad på 290.O0O kronor fick man ett modernt varuhus i tio avdelningar som levde kvar i stan ända fram på 1970-talet. I den fastigheten finns numera Världshuset.
SÅB

2004-11-03, 14:42
Svar #4

Birgitta Almqvist (Baq)

Lena och Maud! Tack för god hjälp. Båda har ni informerat om barnen av vilka ett ju föddes Hugo Andreas f 28/7 1861 och i november samma år kom alltså Christina så det är väl tänkbart att hon fick arbeta som barnpiga. Men hon flyttade redan 1863 då hon flyttade till Stockholm där hon fick tjänst hos en grosshandlarfamilj som 1871 stod för bröllopet. De unga hade tydligen gjort bra ifrån sig och var omtyckta. Kanske grosshandlarn i Stockholm var god vän med grosshandlare Dahlman? Nyfikenheten tar aldrig slut när man väl börjat söka.
 
Lena har visat att Dahlman var änkling 1900 och Maud har tagit fram att han 21/10 1860 gifte sig i Sundsvall med Selma Augusta Stannberg född 3/6 1833 i Gävle och död i barnsängsfeber 10/9 1872 i Sundsvall. Har jag uppfattat detta korrekt?
 
Jag har undrat när paret träffades och ser två möjligheter, antingen att de kände varandra redan under barndomen i Selånger eller möttes i Sundsvall 1861 då även Johan Olof flyttade dit. Troligen var han då anställd som bodbetjänt, så som Maud skrev i ett inlägg 18 aug i år (Betj.handl.) Som Maud också fann så uppgavs han 1866 vara handlare. Tänk om han faktiskt var anställd hos Anders Gabriel Dahlman som 1868 hade startad sin garn- och manufakturaffär - senare kallat Dahlmans varuhus, där jag f ö handlat mycket under åren efter 1960 så min fam o jag flyttade hit.  
 
Jag har någonstans bland papperen också adressen till familjen hon arbetade hos fram till 1871 då hon och Johan August vigdes i Storkyrkan. Senare blev Sollenius virkeshandlare, inte så ovanligt i träriket Sundsvall. Det var i sin yrkesutövning som han sju år senare han fick ett timmerras över sig och avled av skadorna, endast 33 år gammal. Hana hustru Christina stod då, 32 år gammal ensam med tre små barn. Men det var en stark kvinna vilket kommer att framgå när jag har hennes porträtt färdigt för läsning.
Nu kanske jag bör gå till fsl för där ska det väl framgå vilka som var anställda hos familjen Dahlman.
Tacksamma hälsningar
Birgitta

2004-11-03, 15:05
Svar #5

Birgitta Almqvist (Baq)

Hej Lasse! Jag har just nu skrivit svar på inlägg från Lena och från Maud. Ser nu ditt inlägg och undrar om det årtal du har nog är det rätta för det jag har är 1868 som utifrån vetskapen att Christina Margareta Nilsson blev anställd hos familjen Dahlman 1861 torde vara felaktigt.
 
Jag känner mycket väl till Dahlmans där jag var stamkund alltifrån 1960 då jag flyttade hit och fram till det att varuhuset upphörde. Tänk, vilket år det hände minns jag inte.  
Så trevligt att du vet så mycket om Dahlmans, är du sundsvallsbo kanske?
Birgitta

2004-11-03, 21:28
Svar #6

Lasse Nilsson

Hej,
 
som jag skrev överst i inlägget kommer uppgifterna från www.sundvsvall.nu signaturen PÅB.
 
När det gäller årtalen är nog 1858 mer rätt.
När han 1864 valdes till ledamot av Sundsvalls drätselkammare uppges han vara handlande så det måste definitivt vara före 1868....
 
Anders Gabriel Dahlman var alltså född i Gävle 1833 och dog 1899. (Lenas uppgift om att han var änkling gäller 1890...)
 
När det gäller Johan Sollenius så kan man förmoda, av hfl (Indiko), att han arbetade hos handlanden Hampus Axling innan han öppnade eget 1866.

2004-11-25, 15:38
Svar #7

Birgitta Almqvist (Baq)

Lasse! Sent omsider ser jag nu ditt inlägg från 3 nov 2004. Visste inte att Johan Sollenius hade öppnat eget 1866 och inte heller att han dessförinnan arbetade hos handlanden Hampus Axling. Högst intressant information! Berätta mera om du vet nägot om denne Axling. Antar att denne var virkeshandlare. Var låg företaget?
Vet du också om det var före eller efter 1866 som Johan for till Stockholm? Tar tacksamt emot all information du har.  
Mitt släktsökande har vilat lite några veckor men du inspirerade mig att ta tag i det igen.
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna