ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kommer mina finska anor ifrån? (metodfråga)  (läst 5038 gånger)

2016-08-12, 21:53
läst 5038 gånger

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
Jag kommer från två skilda värmländska släkter.

Släkt 1) fm mm mmors föräldrar, födda ca 1730/40-tal i Värmland (vet ej vilken socken de kom ifrån, de hamnade i Skallsjö (P) år 1774)
Släkt 2) fm ff Johan Leonard Reuterdahl född 1834-07-26 i Karlstad, okänd far, mor med anor från Grums och Stora Kil (S) (åtminstone 1700-tal, vet ej längre bakåt i tiden)

Jag har 14 % anor från Finland/Sibirien och många DNA-släktingar med skogsfinska anor. Jag har inga andra tänkbara anor som skulle kunna vara från Finland. Min fars närmsta DNA-släktingar med enbart värmländska rötter står som 2nd to 4th cousins på FTDNA (t.ex. en manlig släkting har 26 longest block och 56 shared cM med min far). Min far har 16 % gener från Finland/Sibirien.

Bör de finska anorna komma från släkt 1 eller 2? Bör min teori om att de kommer från den okände fadern stämma?

2016-08-28, 17:04
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
De kan komma en eller båda sidorna.  Själv förstod jag inte att min morfar hade rötter i Finland. Troligen kommer hans finska haplogrupp och även de träffar han har från invandring på 1600-talet till Bergslagen (Värmlandsdelen), men det syns inte i kyrkboken. Alla har svenskklingande namn, något som jag fick veta var vanligt. Prästen gjorde de finska namnen till svenska utan att fråga.   Sedan kan det ju finnas en far som inte registrerats i kyrkboken, men det är ju sånt vi aldrig får veta

2018-02-10, 09:55
Svar #2

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil



Min systerdotter har fått följande värden i relation till mitt DNA, betyder det att min pappa/hennes morfar inte var samma person?

Delat DNA  13,7%   995,8 cM               


Delade segment.   29



Största segment.   102,2 cm







2018-02-10, 10:19
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om du går in på den här sidan och bara använder shared så ser du var ni hamnar

https://dnapainter.com/tools/sharedcm

2018-02-12, 10:07
Svar #4

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Många tack för informationen som visade sig vara väldigt intressant. För enligt de tabellerna ser det ut som om min pappa inte var min bio-pappa! Hur går man vidare med den generationen, forskningsvis menar jag?


Jag har kollat litet på de släktingar vars dna finns i min dna-profil men inte i min systerdotters. Och jag har skrivit ett par mail.  Men alla släktingar som jag tror är på min biopappas sida ligger över 4 generationer bakåt i tiden. Råd mottages tacksamt!


Lena


2018-02-12, 10:40
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Att ge allmänna råd utan att veta riktigt hur det ser ut, kan vara vanskligt.

Vet inte var du bor, men om det finns någon förening i den närhet som ordnar DNA-träffar så kan det vara en möjlighet, att få dryfta situationen och titta på vilka alternativ som finns

2018-02-12, 11:12
Svar #6

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Jo, ska kolla upp det.


Jag har inte en aning vem om det kan vara eftersom mina föräldrar flyttade omkring i landet innan jag blev född
på grund av pappas jobb (musiker med kontrakt, ofta på stora hotell) och för att de separerade när jag bara var
omkring 2 år. Pappas umgänge kände jag alltså inte till och inte heller mammas eftersom hon flyttade vidare från Mariestad till Norrköping där jag föddes. Möjligen är en bara början att ta reda på när min mamma flyttade till Mariestad
(var hon redan med barn då eller blev hon det där?).  Hur tar jag reda på det?


2018-02-12, 18:45
Svar #7

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil



Min systerdotter har fått följande värden i relation till mitt DNA, betyder det att min pappa/hennes morfar inte var samma person?

Delat DNA  13,7%   995,8 cM               


Delade segment.   29



Största segment.   102,2 cm

Efter att ha tittat på Shared CM Project verkar det som att din systerdotter egentligen är din halv-systerdotter. Så ni delar alltså en av två föräldrar. Dina föräldrar kan fortfarande vara desamma - din pappa kan fortfarande vara din biologiska pappa. Men jag skulle gissa på att din syster har en annan pappa än du. Din mamma skulle alltså kunna ha haft en annan partner som far till din syster. Kan detta stämma?

Lever dina föräldrar än? Kan du testa dem?

2018-02-14, 10:43
Svar #8

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Hej Carolina och många tack för svar!


Det troligaste är att min pappa är min systers bio-pappa, men inte min. Hon var född 3,5 år före mig och mina föräldrar gifte sig för att mama var med barn. Han jobbade som musiker på stadshotellet i Sundsvall, hon blev med barn och när hans kontrakt var slut flyttade hon mot sin familjs samtycke med honom. Men inget är säkert förstås.  Båda mina föräldrar har varit döda ett bra tag. Min äldre syster vill inte göra ett DNA prov, så det enda jag kan göra är att se vilka släktingar jag har och inte har med min systerdotter. Har börjat litet smått med det men även där hittar jag konstigheter.  Jag är släkt med en person, min morfars halvsyster, men det är inte min systerdotter. Osv.


Krångligt, men fortsätter söka. Råd mottages tacksamt!


2018-06-28, 22:45
Svar #9

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
Nu har jag fått DNA-resultat från en syssling på min fars mormors sida (ej släkt med Reuterdahl, se ovan), som visar att sysslingen INTE är släkt med DNA-släktingarna från Värmland och inte har några finska anor.  Kan jag tolka det som att DNA-släktingarna från Värmland då är släkt med mig via den okände anfadern?  Eller behöver jag testa sysslingar på Reuterdahl-sidan för att vara helt säker?


2018-06-28, 22:55
Svar #10

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
Jag har tre olika DNA-släktingar vars släktträd jag lyckats koppla ihop, Man 1, Man 2 och Kvinna 1.Man 1 och Man 2 härstammar båda från Lars Persson Oinoinen (född 1785-11-23 i Fryksände, död 1865-07-09) via hans två söner, Lars och Erik.
Kvinna 1 härstammar från Lars Persson Oinoinens faster.
Man 1 är besläktad med Lars Persson Oinoinen på direkta fäderneslinjen och tillhör haplogrupp M-232.
Min fars kusin är besläktad med Johan Leonard Reuterdahl på direkta fäderneslinjen och tillhör haplogrupp I-M253.
Kan Lars Persson Oinoinen vara Johan Leonard Reuterdahls far?
Med det autosomala testet verkar det stämma, men med Y-DNA verkar det inte stämma.
Hur går jag vidare?

2018-06-29, 16:30
Svar #11

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
Jag får svara på min egen fråga - nej, det kan inte vara Lars Persson som är fadern - Y-DNA måste stämma överens för att bekräfta faderskapet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna