ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emmott / Emmoth  (läst 495 gånger)

1999-10-20, 10:12
läst 495 gånger

Utloggad Reijo Savola

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 04:24
    • Visa profil
Jag söker Thomas Emmoth, som har anknytning till Sundsvall.
 
Thomas Emmott, född 1769 i Colne, Lancashire,  
England. Denna Thomas gifte sig 25.12.1794 med Nancy Hartley (f. 31.5.1772 i Trawden, Colne). Hon var gift andra gången 29.6.1799 med James Farnell (f. 1774).  
 
Frågan är: lämnade Thomas sin hustru i England och gick till Sverige?  
 
I Nederkalix kyrkoböcker (Gammelgården) nämns  
det 1822 Thomas Emmot med sina son Henrik Thomas, f. 22.7.1816 i Matfors, Tuna.  
 
På Indals sågverk där Thomas Emmott benäms Sågar Emot finns barnen Joseph och Henrik. Joseph var född 1819, kanske någonstans i Sundsvall. Thomas och sina söner flyttade 1822 med fadern från Indal sågverk till Sundsvall sedan deras mor Regina Malm, dött 1821.  
 
Det finns många Emmoths i norra Sverige och i norra Finland och engelsmannen Thomas Emmott kan vara stamfadern.  
 
En av min hustrus anfäder var Thomas Emmotts son, Joseph Emmoth, född 30.3.1819. Enligt Pudasjärvi sockens (Finland) kommunionbok, han var född i Sundsvall. Joseph gifte sig i Pudasjärvi, och det finns många ättlingar av honom i Pudasjärvi, liksom min fru.  
 
Så jag är intresserad om alla uppgifter om Emmotts (också Emmoth, Emot, Emmot), från England, Sverige eller från Finland!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna