ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elisabet Olofsdotter och Sara Olofsdotter från Bygdsiljum (5?)  (läst 1388 gånger)

2016-08-15, 18:33
läst 1388 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil

Hej!


Det här är mest en kort fråga då jag inte verkar kunna riktigt hitta källor. Enligt till exempel "Skellefteå socken..." så är Elisabet Olofsdotter från Bygdsiljum (1645-1733) gift med Johan Andersson från Skråmträsk, senare i Medle, samt Sara Olofsdotter (1654-1730) gift med Erik Andersson Lamm i Skråmträsk (Johans broder). Det verkar ganska klart.
Generellt (i diverse släktträd och på anbytarforum) verkar det som om dessa båda kopplas till Bygdsiljum 5 som döttrar till Olof Jacobsson, och jag har notoriskt svårt att hitta var kopplingen har visats. Någon hänvisade till dombok där Elisabet indirekt kunde kopplas dit (via en broder tror jag). Nu hittar jag dock inte var det gjordes. Sara Olofsdotter kan jag inte ens hänföra till Bygdsiljum då det verkar stå Bygdeträsk i vigselnotisen...
Därför, skulle någon lite kort hänvisa till domböcker (gärna med sammanfattningar om domboken inte finns tillgänglig i Arkiv Digital) eller andra källor som kopplar dessa till Bygdsiljum och helst då också till Olof Jacobsson innan jag blir gråhårig av det här... Tack på förhand!


Hälsningar
Stefan Gelow

2016-08-16, 18:22
Svar #1

Utloggad Ann Kristin Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:36
    • Visa profil
Hej Stefan.

Håller med dig om att det ser ut som att det står Bygdeträsk efter Sara Olofsdotter namn
vid hennes och Erik Andersson från Skråmträsk giftermål.
Burträsk LIa:1 (1630-1685) Bild 76

Dock finns ett mål i domboken 1723 där det anges att Erik Olofsson i Bygdsiljum är
Sara Olofdotters broder ....
Lövånger och Burträsks tingslags häradsrätt AIa:2 (1720-1730) Bild 1720 / sid 166 (§ 34)

Mvh, Anki

2016-08-16, 18:54
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Tack så mycket! Jag hade inte insett att den faktiskt gick att hitta i Arkiv Digital så nu är det inget tvivel om kopplingen mellan Sara Olofsdotter och Erik Olofsson.


Fins det också något ställe med vilket man kan koppla Erik Olofsson till Olof Jacobsson och också på något vis få in Elisabet?




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna