ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Jansson Mellgren, Torp, född 1816  (läst 1138 gånger)

2006-02-06, 16:47
läst 1138 gånger

Inger Engman

Hej. Jag söker efter föräldrarna till min mormors farfars far, Erik Ja(o)nsson Mellgren född i Torp 1816-01-06. Det jag vet är att Erik Johansson Melgren emigrerade till Norge  och bosatte sig på Värö, Nordlands Fylke (enl 1865/75 års folketelling) med sin hustru Sara Stina Carlsdotter (Melgren) född i Resele 1812. Deras Son Pehr Erik Peder Eriksen Melgren (ett l är borta i norska kyrkböckerna,)född i Junsele 1841-11, gift med Kristine Hansine Larsdotter född 1845 på Värö är således min norska mormors farfar. Jag har i tidigare inlägg läst en efterlysning med undran om vart de tog vägen och hoppas att jag kan hjälpa till med min information.  
Jag är även intresserad, om någon vet, varför han tog namnet Mellgren.
 
MVH
Inger Engman

2006-02-07, 16:30
Svar #1

Maritha Berglund

Så här skriver Göran Stenmark i ett inlägg från 2004.
ERIK JANSSON MELLGREN står som född i Torp i Medelpad 1816-01-06, men det har ej gått att finna honom i födelseboken (se nedan). Torpare i Gårelehöjden  
 
 
Enligt en attest från  
Ådals-Liden hade han tjänat där sedan hösten 1838 och under tiden fört en oförvitlig vandel så att han, då han önskat, fått begå H.  
Hel.Nattvard, sist den 1/12 förl.år, men förlidit vinter-ting blef han lagligen tilltalad och öfverbevist om Inbrottsstöld hvarför han med Spö afstraffades, och skall som rycktet förmäler, hafva undergått uppenbar kyrkoplikt i Sollefteå kyrka. Dess moder som nu begärt betyg om honom; säger att han för innevarande år antagit  
tjenst i Hernösand, dit hon skall förskaffa betyget. För löpande  
året lär han vara skrifven som Torpare i Junsele; men har inte  
förr uttagit bevis härifrån. En fästequinna, som han haft i Resele förbjöd lysning till äktenskap, då hans oärlighet blef känd. Huru- vida deras äktenskapshandel är upplöst, känner jag icke. -Han har  
någorlunda Kristendomskunskap och haft koppor af vaccin.  
 
Attesteras af Liden d. 25te April 1840 FRISENDAHL.  
 
Bevistat husförhöret i Thara husförhörs Rota d. 2 april 1841  
 
Gift 1840-09-04 med Sara Stina Karlsdotter, född 1812-09  
Barn: Per Erik f 1841-11-29, Karl Johan f 1844-07-16, Helena Katarina f 1847-09-23, dödfödd son f 1849-10-15 alla i Gårelehöjden Junsele, samt en  
dödfödd dotter f 1850-08-11 i Tarsele Junsele.  
Från 1841 är familjen boende i Gårelehöjden Junsele där de får 4 barn, och när de får en dödfödd dotter 1850 är de skrivna i Tarsele. Sedan förekommer de ej i Junsele kyrkböcker. Enligt mantals- längderna är de skrivna i Tarsele redan från 1844 tills 1848 då de står i Gårelehöjden. 1849-52 är de skrivna i Nybäck Junsele utan att finnas i kyrkböckerna. De står där som flyttade till Åkvisslan i Ed sn 1852, men där har de ej gått att återfinna. Ej heller de  
återfunnits i grannförsamlingarna Skorped, Resele, Sånga, Multrå, Överlännäs, Sollefteå eller Långsele.  
Mvh Maritha

2006-02-07, 20:21
Svar #2

Inger Engman

Hej Maritha
 
Tack för ditt svar.
Det är just detta inlägg som jag skrev om tidigare, där Göran lite längre ner efterlyste om någon visste vart de tagit vägen. Den biten kan jag bidraga med men problemet är att jag har svårt att hitta honom före Junsele. Men skam den som ger sig. Jag har en aning om att han kan vara son till Johan Eriksson f.1792 och Catharina Svensson f.1792. De fick en son Eric Johansson f.1816 i Oxsjön/Stormörtsjön i Torp. Men man kan ju aldrig vara riktigt säker förrän man ev hittar exakt födelse. Så det är bara att söka på. Tack än en gång för ditt inlägg.
 
MVH
Inger

2006-02-08, 09:01
Svar #3

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag har ju själv efternamnet Mellgren, men har dock andra rötter. Norges damlandslag i fotboll har ju en stjärna som heter Mellgren. Kan det vara en ättling till denne utvandrare?

2006-02-08, 09:04
Svar #4

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej!
Eric intresserar mig också, lite, därför att hans hustru Sara Kristina Carlsdotter var släkt med mig genom sin bror Per.
Jag kollade på Mormonernas hemsida och fann bara när han gifte sig, 1840-09-04 i Resele, när jag sökte på Eric Jansson f.1816.
Men, jag sökte också på Johan Eriksson f. 1792 och fann då hans familj (Film Number:458747) där det står att en Eric Johansson var född 1815-01-08 i Finnsjön, Torp, Västernorrland.
Jag har heller inte hittat Eric och hans familj i Junsele, på microkort.
Hans svärmor, Kajsa Ersdotter, är också ett mysterium.
Det är spännande att släktforska!
 
Hälsningar Kia Rolén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna