ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Petter Wedins mor?  (läst 635 gånger)

2002-08-23, 10:16
läst 635 gånger

caroline åslund

Erik Petter Wedin, född 1865-12-19 i Torp hade som far Jöns Petter Mårtensson (bytte senare namn till Wedin i samband med militärtjänstgöringen född 1825-10-01 i Tuna, Vattjom. Där träcker sig mitt släktträd längre men på hans mors sida har jag ett problem. I födelseboken står det att modern heter Sigrid Marita Ersdotter och är född i Torp (backen). Hennes födelsedtum är det som förbryllar mig, det står nämligen att hon är född 1866-12-26. Detta kan ju uppenbarligen inte vara möjligt eftersom hon då skulle vara född året efter sin egen son. All information om vem Erik Petter Wedins mor var mottages tacksamt.
vänliga hälsningar
Caroline

2002-08-23, 19:56
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det finns i folkräkningen en Sigrid Märta Eriksdotter i just Backen, Torps sn - hon är född i Torp 1836.. - kanske värd att titta närmare på ..? Visserligen är hon hustru och har tre barn (f -73,-75 o -78), men det skulle ju kunna vara så att hon har gift om sig en gång (om Jöns Petter dog tidigt vill säga)
Mareta/Marita/Märta kan väl sägas vara samma namn i en form som moderniserats bara..
 
Kanske verkar det lite långsökt, men ålder, namn och anknytning till byn Backen kan ju tyda på något.. '1866' skulle då bara bero på en felskriven 6:a ist. för en 3:a
 
Hon finns här i ANNO 1890
 
Mvh/Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna