ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gerdsdorff  (läst 1895 gånger)

2000-08-21, 10:50
läst 1895 gånger

Eide Haraldsson

Finns det någon som har forskat om släkten Gerdsdorff?  
Allt är av intresse!
Tack på förhand/Eide

2000-08-22, 09:44
Svar #1

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Hej Eide!
 
I Indal finns det ett tag en Anders G, som var född 19/1 1806 i Stolpås, Alnö. Han var fiskare och bonde och dog 4/1 1870 i Nedergård, Alnö.
Hans hustru hette Ingrid Brita Pålsdotter och var född 1/2 1812 (vet ej var) och död 9/12 1890 i Nedergård, Alnö.
Dottern Anna Brita var född 30/4 1836 i Bäck Indal och lever senare i Tynderö. Förmodligen hade makarna fler barn som ej var födda i Indal.
 
Hoppas detta kan vara till någon hjälp!
mvh
 
Annika Lindqvist

2001-04-27, 21:51
Svar #2

sven olov jönsson

Hej Eide
jag skriver just på grund av namnet Gerdsdorff
jag känner en kille i Örebro han har tagit sitt
släktnamn Gerdsdorff jag undrar kan de vara släkt
med Anders Gerdsdorff han heter Bo i för namn
och är i hop med en tjej från min släkt
m.v.h sven olov

2003-03-14, 18:01
Svar #3

jonas larsson

Hej. När jag kollade upp min släkting som hette Lång Kristoffer och levde på 1600-talet så stötte han ihop med en man som hette Kapten Casper von Gerdsdorff. Läs mer i boken om Lång Kristoffer i boken: Lång-Kristoffer - berättelsen om en finsk nybyggarfamilj i 1600-talets Värmland Författare: Arne Östman
Lycka till.
Jonas Larsson

2004-03-30, 23:13
Svar #4

evelina gersdorff

hej mitt namn är evelina gerdsdorff, vi är släkten gerdsdorff i sverige, är nu bosatt nu i härnösand o släkten kommer från alnön bland annat o däromkring,, är också släkt med den  tidigare nämnda bo gerdsdorff, han är min farbror. kontakta mig för vidare info.
det är bara vår släkt som heter det i sverige och har inte fått tag i alla släktingar än,
evelina gerdsdorff.

2004-03-31, 08:52
Svar #5

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Hej Evelina !
 
I Sveriges Befolkning 1890 hittade jag två damer
med namnet samt deras familjer:
 
Gerdsdorff, Anna Magdal. 1862
Gerdsdorff, Gertrud Stina 1835
båda födda på Alnön
----------------------------------------------
Bjurström, Karl Gust. 1847 Far
Gerdsdorff, Anna Magdal. 1862 Mor
(Barn), Lars Theodor 1873 Barn
(Barn), Axel Olof Edvin 1876 Barn
(Barn), Frida Eugenia 1882 Barn
------------------------------------------------
Sundin, Johan 1839 Far
Gerdsdorff, Gertrud Stina 1835 Mor
(Barn), Kristina Magdalena 1869 Barn
----------
Nilsd:r, Magdalena 1804 Ensam
------------------------------------------------
 
Mvh Rune

2007-09-10, 18:37
Svar #6

Hanna gerdsdorff

Hej !
Jag heter Gerdsdorff i efternamn, min farfars far tog tillbaka det släkt namnet när min farfar var runt 12 år. Sen så fick min farfars bror 8 barn som nu många bor i Stockholm och Öreboro. Själv bor jag och mina närmaste släcktingar i Sundsvall.

2009-08-05, 22:29
Svar #7

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Hanna!
 
Jag håller på med en rätt omfattande släktutredning över rådmannen i Karlstad Johan Tingbergs ättlingar. I den förekommer en ättling Henny Kristina Nygren, född på Alnön och gift med Johan Erik Edvin Gerdsdorff, även han född på Alnön. Jag undrar om du har möjlighet att hjälpa mig med namnen och födelsedata på deras barn. Är ovannämnde Johan Erik Edvin Gerdsdorff din farfar?
Vore som sagt väldigt tacksam om du eller någon annan kunde hjälpa mig med uppgifterna. Som bekant är det ibland svårt att knyta samman personer födda efter 1920 med generationen tidigare.
Tack på förhand för eventuell hjälp!
 
Mvh
Bengt Örtenholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna