ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp av dödnotis i Hed sn F:3 bild 99 nr 29  (läst 782 gånger)

2016-09-03, 22:24
läst 782 gånger

Utloggad Anita Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:46
    • Visa profil
Hej, nu behöver jag hjälp igen. Det gäller Johan Norrströms dödsnotis från 29 okt 1809. Jag förstår första delen av innehållet men får det inte att hänga ihop och förstår inte riktigt vad han dog av. Slag??? Det är "trevligt" med dödsnotiser men frustrerande att inte kunna läsa ordentligt. Har letat kurser men hittar ingen.
Med vänlig hälsning
Anita Fagerberg

2016-09-03, 23:25
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Förra Mästersmeden Ärl(ige) och Kånstförfarne Joh. Norrströms döde Lekamen blef nästl(idne) torsdags afton till dess hwila i jordens sköte af oss befordrad. Han inkom i denne werlden år 1741 den 19 Dec. wid Norrh(ammar) född af framl(idne) Mästaren därstädes Jacob Norrström och Modren, Hustru Margareta Johansdr, som därefter besörjde hans befordrande til det Hel(iga) nyfödelsens Bad, och Honom sedan upfostrade, då Han lärde Xdomsstyckena med godt förstånd. År 1776 inträdde uti Ägtenskap med sin nu i sorgen efterlämnade K(ära) Maka, och har däruti med 6 Lifsarf(in)gar blifvit wälsignad, 2nne Söner, däraf 2 äro döda, och 4 döttrar som efterlefva. Uti sit lefverne war Han beröml(ig) warit ordentelig, nykter och ärbar. Sjuknade 3 wekor för döden af den gångbara febren, beredde sig döden med --- omtanke, sedan tillstötte Slag, därefter Gud behagade, genom en Salig död som man hoppas, kalla honom från denna werlden den 23 dennes kl 2 f. midd., hwarföre wi ock nu, inför ----, wår wördsamsta tacksägelse nedlägga! Dess lefnadstid är 67 år, 10 månader och 3 dagar.
Hälsar vänligen
Maud

2016-09-04, 18:21
Svar #2

Utloggad Anita Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:46
    • Visa profil
Tack snälla för snabb hjälp. Jag lär mig alltid något när jag jämför texterna.
Hälsar
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna