ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tingren  (läst 516 gånger)

2016-09-07, 16:52
läst 516 gånger

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Det fanns en gång en smed som sades vara född i Barkåkra, 17750201. Hans namn var Sven Petter Tingren. Söker man i dag på Internet finner man fortfarande hans verk hos de stora internationella auktionshusen. Sven Petter var guld (och silver) smed.

Jag tror jag har hittat Sven Petters födelsenotering 17750628 (Barkåkra Födelse- och dopböcker 1736-1796, Bild 83/Sid 69). Men jag är inte helt säker. Jag tycker mig läsa att hans far då ska heta Peter Thingren och hans mor Pernilla Svendotter vilket matchar det släktträd jag nyss fått reda på finns i släkten. Trädet är från 1930-talet (?) och det mesta på det stämmer med mina egna efterforskningar. Dock är jag nybörjare på detta varför det alltid är bäst att dubbelkontrollera...

I ett antal HFL för Barkåkra står Peter Thingrens (yrke: skräddare) födelsedatum till 17500124.

Min fråga till detta forum är om några andra har försökt få reda på, samt funnit såväl Sven-Petters som Peters födelsedatum?

Tack på förhand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna