ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nederkalix födelsebok Gid: 100025.46.4590 Vol: 644 Bild 12  (läst 932 gånger)

2016-09-09, 10:28
läst 932 gånger

Utloggad OlaN

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 17:23
    • Visa profil
Hej

Försöker forska i vad min farfars mamma (Anna Lovisa) och hennes föräldrar hette. Dom ska ha bott i båtskärsnäs.

Det står något om pyhäjärvi tycker jag mig se om fadern och att han blev döpt i Wasa, men skulle även behöva toilkningshjälp till övriga anteckningar. Det står heller inget om födelsedatum för modern eller fadern.

Mvh Ola

2016-09-09, 16:57
Svar #1

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Rubrikens namn ger inget svar på vilken volym det gäller för oss som inte har Genline.
Genlines bildkvalitet är usel och du skulle nog få svar om någon med Ad eller Svar kunde hitta den fort/enkelt.
Inte heller skriver du när födelsen skulle skett.


Så, vad heter volymen ( CI:xx ) och/eller vilken tidsperiod gäller det?


2016-09-09, 17:39
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Bilden är inte från Nederkalix födelsebok utan från SCB-utdraget ur denna. Födelse- och dopnotisen i original finns på sid 24 i Nederkalix CI:8.

Där framgår att Anna Lovisa föddes den 28 mars 1878 och döptes den 25 augusti samma år, i Nederkalix. Föräldrarna, arbetaren Matts Mattsson och hustru Anna Eriksdotter var hemmahörande i Wöro Socken Wasa län (Vörå socken, Uleåborgs län). Ovanför är ditskrivet Pyhäjärvi och till pastorsämbetet där sändes avis 1/9 1878.

Föräldrarnas födelsedata är inte antecknade. Dessa får sökas i Finland eftersom föräldrarna inte verkar ha varit skrivna i Sverige. Anna Lovisa Matsdotter inskrevs i Råneå församling först 6/11 1896 (Råneå B:4 sid 7 nr 38) utan uppgift om varifrån hon inflyttat. Det är antecknat att hon var finska, född i Sverige och att hon uppvisat dopsedel. Vidare står att hon med föräldrarna vistats årtionden i Sverige. Konfirmerad här 1895. Man finner henne också i Råneå konfirmationsbok (DI:3) 1895, utan uppgift om hemvist men med notering om fadern: Arbetaren Mats Matsson i Pyhäjärvi, Wasa län, Finland. Föräldrarna uppehållit sig N. Kalix årtionden.

Vid Ferdinand Nilssons och Anna Lovisa Mattsdotters lysning 1898 (Piteå landsförsamling EI:8 sid 57) uppges: Qvinnans fader Matts Mattsson i Båtskärsnäs, N. Kalix Sn, gifvit bifall skriftligen.
Men jag hittar inte Matts Mattsson under Båtskärsnäs i Nederkalix AI:11d (1891–1899).
Hälsar vänligen
Maud

2016-09-09, 19:02
Svar #3

Utloggad OlaN

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 17:23
    • Visa profil
Tack så mycket!

Har aldrig riktigt gått till botten med just familjen Berglund, min farfar och pappa har undrat detta länge för hon sa inte så mycket om vart hon var ifrån. Enligt min farfar ska hon varit Samesläkt och även hans pappa men hållt tyst om detta, så vi får se om jag hittar något om Lovisas föräldrar i Finland. Pyhäjärvi betyder väl sjö lr något liknande så lär väl finnas en hel del sådana i Finland =)

Tack igen!

2016-09-09, 19:18
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna