ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rubbert/Rubb/Robert vid Huseby i Skatelöv  (läst 1297 gånger)

2016-09-14, 00:53
läst 1297 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!

Jag är intresserad av knipsmeden vid Huseby i Skatelöv Sven Rubb/Rubbert/Robert. Han var bosatt i Odensjö Storegård och dog ca 1760 där (ej hittat i db). Känner någon till honom, eller särskilt var hans barn kan tänkas vara födda?

Han efterlämnade änkan Maja Svensdotter, född 1702 (hsf). Troligen den kvinna med detta namn som dog 1777-06-16 i Odensjö i Skatelöv.

Barn:
Petter Svensson. Född ca 1729 (db). Gift 1756 i Skatelöv. Död 1757-03-19 i Odensjö Storegård, Skatelöv.
Johannes Svensson. Född ca 1729 (hsf,db), död 1792-07-05 i Rinkaby Djursagård, Tävelsås (G). Barn (ej kron. ordn): Sven, Kerstin, Nils, Måns, Catharina, Petter
Fredrik Svensson Rubb. Född 1733 (hsf). Knipsmed vid Huseby. Död 1806-11-23 i Odensjö Storegård. Barn (ej kron. ordn): Sven, Nils,Catharina, Petter.
Sven Svensson (Rubb). Född 1740, död 1793 i Odenslanda Toragård, Vederslöv (G). Barn (ej kron. ordn): Sven, Gunnil, Maja-Lisa, Nils, Christina, Petter.

Jag har en ana i Skatelöv vid namn Britta Svensdotter, som jag söker föräldrarna till. Hon har Fredrik Svensson Rubb och hans hustru som dopvittne vid två barn. Fredrik har hennes make Christopher Persson som dopvittne.

Britta Svensdotter. Född ca 1727 (hsf), död 1794-01-16 i Krogen Nöjet, Grimslöv, Skatelöv (G). Gift 1745 i Skatelöv med formaren vid Huseby Christopher Persson (ca1717-1778). Barn (ej kron. ordn): Margareta (gift med Jakob Rothovius, son till komministern i Härlunda Sven Rothovius) , Lars, Inger , Stina, Signel (gift med komministern i Härlunda Elias Hagelquist), Ingeborg, Catharina, Petter (min ana).

Dessutom förekommer namnen Catharina och Petter hos flera av de ovanstående. Namnen Ingeborg, Lars och Margareta bland min Brittas barn kan härledas till faderns mor, farfar och farmor.

mvh
Martin

2023-12-30, 15:48
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Uppdatering:

Knipsmeden Sven Persson (Rubbert) och Maja Svensdotters barn:

Sonen Petter född 1730-06-21 vid järnbruket Bräken ("Bräkne hammer")
Sonen Johan född 1732-02-17 vid Bräken
Sonen Fredrik född 1733-10-15 vid Bräken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna