ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holming  (läst 1554 gånger)

2001-06-16, 17:46
läst 1554 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag söker förfäder och släktingar till kyrkoherden på Ormsö (Estland), Andreas HOLMING, född 1714 24/6 i Sundsvall, död 1769 /3 ipå Ormsö.
Hans far skall också ha hetat Andreas Holming och modern Margareta TREFFENBERG.  
Andreas den yngres hustru hette Elisabeth Hahnberg och var från Stockholm.
Tacksam för tips!
 
Ted Rosvall

2001-06-17, 09:51
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Holming var mönsterskrivare vid Jämtlands regemente 1699-1704. Sedermera landsskrivare i Medelpad. Gift 1701 25/3 i Sunne (Z) med Margareta Christina Treffenberg. Hon torde ha varit dotter till regementskvartermästaren Anders Treffenberg, vilken enligt Elgenstierna hade en dotter Christina vid sin död. Anders Holming hade två barn födda i Jämtland: Anders f.1702 (sannolikt död ung) och Anna Stina f.1703. Familjen sedan till Njurunda socken i Medelpad, där barnen Katarina och Anders föddes 1706 resp. 1714. Enlig brev från landsarkivet i Härnösand 1980 19/5 (T Bylund) var Anders Holming rådman och stadsskrivare i Sundsvall. Finns upptagen i Sundsvall AI:1 s. 51. Omtalas även i Nils Ahnlunds Sundsvalls historia, del I s. 260 och del II s. 111.

2001-08-14, 22:17
Svar #2

Utloggad Jörgen Hedman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Enligt J.R. Paucker (Ehstlands Geistlichkeit..., sid. 318-19, Reval 1849), skall Andreas Andersson Hollming ha blivit kallad till Ormsö som pastor den 31 augusti år 1736. Holming invigdes för tjänsten i Reval den 15 september samma år, men verkar ha tillträtt tjänsten i Ormsö S:t Olai församling först den 1 mars år 1741. Den 28 januari år 1763 blev han utnämnd till prost i kontraktet Insular-Wiek (dit bl.a. Ormsö, Nuckö och Dagö hörde) och han blev utnämnd till assessor i det Lutherska konsistoriet i januari 1768. Paucker uppger att Andreas Holming dog den 23 mars år 1769. Inga andra uppgifter framgår av Pauckers sammanställning, men en kopia av Ormsö kyrkobok (som finns i mikrofilmskopia hos Estlandssvenskarnas förening SOV i Stockholm) kan eventuellt ge uppgifter om ev. barn och deras födelsedatum. Holming verkar för övrigt enligt Paucker att ha varit påverkad av Zinzendorfs herrnhutiska rörelse, vilket en stor del av prästerskapet i Estland vid denna var. Mvh, Jörgen Hedman

2004-12-17, 22:03
Svar #3

Sven M. Hennig

Min förfader, skepparen och borgaren Anders Holming, avled i Piteå stad 1792 9/8. Hans ålder vid detta tillfälle finns ej dokumenterat i dödboken eftersom det finns en lucka för det året. Han gifte sig 1771 8/1 i Piteå stad med borgardottern Catharina Högberg, dotter till Gabriel Högberg och Anna Nyman.  
De hade bl.a. barnen: (1) Gabriel f. 1775 som flyttade först till Stockholm, sedan till Åbo där han arbetade som vice-konsul och juvelerare; (2) Anders, som även han flyttade till Finland där han blev juvelerare, gm Sofia Teetgren 1812; och (3) Jonas, senare guldsmed i Stockholm och gm Maria Berg därstädes 1814.
Nu är det så att en Johan Holming och en Catharina Holming dyker upp bland dopvittnena i Piteå stad under 1770-tal. Sämskmakaren Johan Holming var vittne till Anders son Jonas 1779 och Catharina till Elias Burmans son Elias 1776. Därtill var Anders dopvittne till Johans son Johannes, född 1780 i Piteå!! Det är min teori att alla dessa tre Holmingare var syskon.
Jag vill tillägga att jag helt nyligen fick reda på att sämskmakaren Johan gifte sig i Piteå 1778 12/5 med Lisa Brita Strandberg. De flyttade senare till Torneå där ytterligare tre barn föddes. Johan dog enligt Hiski 1788 4/2 i Torneå i en ålder av 45.  
Detta innebär att Johan föddes ca 1743. Denna Johan passar därför perfekt tidsmässigt med den son Johan/Johannes som föddes på Ormsö (Worms), Estland 1742 12/11, son till kyrkoherde Andreas Holming och Elisabeth Hanberg! Via Familysearch.org har jag funnit att fadern Andreas var gift två ggr: först med Elisabeth ovan och sen med Catharina Tranbohm.
Barn i första äktenskapet: Elisabet 1738, Andreas 1740, Margareta 1741, Johannes 1743, Peter/Per 1744, Anna Maria 1745, Christina 1747.
Barn i andra äktenskapet: Andreas 1749, Sophia Charlotta 1751, Peter/Per 1754, Catharina 1757.
Döm till min förvåning när de tre namnen som fanns i Piteå kyrkoböcker igen dyker upp här på Ormsö: Andreas, Johan och Catharina!
Eftersom fadern Andreas avled i mars 1769 så är det min teori att barnen lämnade Ormsö, kanske i brist på boende eller inkomst nu när de inte längre kunde bo på prästgården. Det är därför inte helt omöjligt att de tre barnen som jag nämnt snart efter 1769 seglar norrut och till slut hamnar i Piteå. Det kan tilläggas att en Per Holming dyker upp i Umeå under samma tid; detta kan vara en av sönerna omnämnd som Petrus.
Denna teori behöver bekräftelse men jag skulle vara mycket mån att komma i kontakt med någon som har mer information om släktförhållandena.
Mvh, Sven M. Hennig

2004-12-18, 20:40
Svar #4

Bengt Wikström

Adam H. och hans hustru Anna Greta Castegren i Ekenäs , Finland på 1700-talet , hör dessa till släkten ? Har för mig att det var någon finländsk forskare som tog kontakt för några år sedan och gärna ville ha reda på släktens ursprung , minns ej vem .
 
M.v.h., Bengt W.

2004-12-18, 21:03
Svar #5

Bengt Wikström

Tittade på Hiski , finns Holming i H:fors , Åbo svenska och finska församling på 1700-talet . Dessutom tycker jag namnen du nämner ser intressanta ut just i Ekenäs eller vad säger du Sven ?
Enligt släktregistret 1992 finns släkttabeller angående släkterna Hollming ,Castegren och Holming författade av Frans Victor Hollming , publicerade i Kuopio 1898 , 26 sid. , tyvärr på finska , kanske användbara ändå med rätt översättare ?
 
Bengt W.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna