ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fingranström i Börstil  (läst 863 gånger)

2016-09-22, 14:31
läst 863 gånger

Utloggad Rolf Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:36
  • RolfS
    • Visa profil
Hej Börstilskännare,
Jag har i Sundbergs-anor i decennierna runt 1800 som var bosatta i Fingranström. Jag har inte kunnat hitta platsen på några kartor, och inte fått klart för mig vad det var för slags plats. Jag såg någon gammal uppgift om utskeppningshamn. Jag gissar att det låg i trakten av Simundö och Ledsund, där jag också har anor boende, men det är otillfredsställande att inte veta.  Och hur skall namnet uttydas/uttalas? Är det fin-gran eller finger-innebörd?
RolfS

2016-09-24, 15:40
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Rolf!

I Ortnamnsregistret (http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm) är uppslagsordet "Fingarström" och det finns både som naturnamn ('dike') och som bebyggelsenamn ('lägenhet') i Simundö.

Om du behärskar fonetisk skrift - jag gör det inte - kan du se på registerkortet nedan hur det uttalas.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-09-24, 21:57
Svar #2

Utloggad Rolf Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:36
  • RolfS
    • Visa profil
OK, tack Hans Olof,
Ortnamnsregistret har jag varit inne på förr beträffande andra platser, men tänkte inte på nu.
Då kan tolkningen fin-gran- uteslutas (inte oväntat). Så ett vattendrag smalt som ett finger, eller kanske  förgrenat som fingrarna på en hand?
Och i anslutning till Simundö, det var inte heller oväntat, men tillfredsställande att veta.
Återstår bara få veta något om platsens historiska betydelse. Det bodde en del folk där med den adressen, och åtskilliga anbytare före mig har haft frågor om anor som varit kopplade till Fingranström. har jag noterat.
RolfS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna