ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingemar i Båräng på Alnö, 1600-talet  (läst 567 gånger)

2004-07-11, 17:47
läst 567 gånger

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
I Hammerdals tingslags Dombok för år 1647 finns följande text:
Tingskrif: Erik Matsson, fullmechtig af Ingemar i Böräng på Alnö i Medelpad, fordrar effter Olof Persson barnfödder i Strand i Ström sochn, faste jorde egor, som Anders Sjulsson i Strandh, broder sonen besitter. Anders Siulsson säger sin fader hafwa afsont Oluff Pederson med någre löse arffwe partzeler, hann hadhe upburit uthi Retzell sochn i Angermanland.
Jag tolkar det som att Ingemar är en son till Olof Persson. Jag känner till en del om Olofs bror Sjul Persson, och brodersonen Anders Sjulsson, och jag undrar om det finns mera uppgifter om Ingemar och Olof?

2004-07-12, 10:04
Svar #1

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Enligt Helge Nybergs familjeregister finns på Båräng nr 1 Jon Olsson från 1606, Ingemar Jonsson från 1628 och Jon Ingemarsson från 1663.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna