ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Larsdotter-Lars Andersson-Anders Ingvaldsson  (läst 2032 gånger)

2016-09-25, 17:37
läst 2032 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej! Jag behöver hjälp att kunna bekräfta eller avvisa sambandet mellan dotter, far och farfar. Genom matchningar på nätet har jag nämligen fått förslag på ättlingar som skulle utöka grenen med flera generationer. Svagheten är kopplingen mellan nämnda personer.
Sara Larsdotter är en säkerställd ana i mitt släktträd. Hennes dödsnotis finns i Skinnskatteberg C:3 (1699-1720) Bild 130 / sid 251. Alltså död den 8 feb 1707 i Bjursjön. Av notisen går att utläsa födelseår och plats: 1635 i Högforsen. Gift med Erik Jönsson: Skinnskatteberg C:1 (1623-1677) Bild 91 / sid 87. Födelseanteckningarna för 1635 är inte fullständiga och notisen om henne saknas. Därför finns ingen namnuppgift om hennes föräldrar.
Enligt vissa matchningar heter hennes far Lars Andersson med dödsår 1644. I Skinnskatteberg C:1 (1623-1677) Bild 45 / sid 41 finns vad jag tror är en dödsnotis över Lars Andersson i Högfors. Den upptar en hel sida, ovanligt nog, och jag anar en hel berättelse med flera namn nämnda. Men jag kan omöjligen få ett vettigt innehåll i texten. Kan någon hjälpa mig?
Patronymikon, plats och även tid gör det möjligt att denne Lars är Sara far. Men räcker det som "bevis"? Kan det ha funnits en namne till honom på samma plats och vid samma tid? Kan sambandet göras sannolikt? Finns andra källor?
Den mest detaljerade matchningssläktplatsen heter "Nyström". Se länk nedan. Där anges Lars födelseår till 1590 och att han är född i Stimmerbo, W. Hans hustru heter Brita.
Nästa fråga gäller vem som är Lars Anderssons far. Mina matchningar säger Anders Ingevaldsson (Ingvaldsson) 1540-1600, nämndeman. I allmän sökning på Anders finns många träffar i olika släktträd. Vissa släktträd har med hans barn och där finns en tendens att uppgift om en son vid namn Lars saknas. Detta gör mig alltså osäker om länken mellan Lars och Anders. Jag är medveten om att Anders koppling till Stimmerbo, Norrbärke, W gör att frågan förs utanför det geografiska området för ämnet, men hoppas att frågan ändå får ställas.
När jag försökt jämföra olika matchande släktträds källuppgifter ser jag att det mest handlar om rundgång. Man hänvisar hela tiden till matchningar hos någon annan. Men det är ju ingen äkthetsgaranti!


Nätlänk till "Nyström"(man landar på Sara Larsdotters son Lars Eriksson):
[font=]https://www.myheritage.se/site-family-tree-212965001/nystrom?familyTreeID=1&rootIndivudalID=1503495
Länk till min egen släktplats:
[/font]https://www.myheritage.se/site-family-tree-210659501/nystrom-kumlin
Observera att matchningsplatsen "Nyström", trots namnet, inte har någon förbindelse med Nyströmsgrenen i mitt eget släktträd.
Detta är mitt första inlägg i Anbytarforum och jag skriver med förhoppning om hjälp!
Anders Fritzson

2016-10-26, 12:21
Svar #1

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Anders

som jag tyder det beskriver dödsrunan du hänvisar till att Lars Andersson från Högfors, tillsammans med sin son och brorsöner, begrov brodern Jakob Andersson. Enligt Skinnskattebergs häradsrätts protokoll levde Lars fortfarande 1647-11-22 när han fick fasta på brodern Jacobs del i Högfors. Han var död i mars 1661 när änkan blev  begravd.
Enligt Gunilla Didrikssons sammanställning av Skinnskattebergs mantalslängder var Anders Jacobsson från Mallins torp fader till Lars och Jacob. Han drunknade 1641 i Flodhammarsån när han skulle till julåttan och blev begravd den 28 december. Enligt hennes sammanställning hade Lars mycket riktigt en dotter Sara född 1635, gift med Eric Jönsson från Bjursjön. Enligt mina anteckningar hade Lars Andersson förmodligen fyra barn till: Anders, Elisabet, Olof och Elin. Tre av dem är mina förfäder.

2016-10-26, 19:59
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej Samuel!
Tack för ditt intressanta svar. Min fråga har ju legat hos Anbytarforum ett tag och det som hänt sedan jag ställde den är att jag via andra vägar blivit klar på att bandet mellan Sara och Lars är fastställt, alltså far och dotter. Dessutom är jag klar på att de många släktträd jag får matchningar på som förbinder denne Lars med Anders Ingevaldsson är fel. Din uppgift om att fadern heter Anders Jacobsson är ny för mig. Kopplingen till "Mallins torp" har jag fått tidigare. Kan det vara = Malingsbo idag? Är Gunilla Didrikssons sammanställning tillgänglig på nätet? Alternativt adress till henne?
Många matchningar anger Lars´dödsår just till 1644 och när jag ställde frågan var det också min uppfattning. Men precis som du säger handlar dödsrunan om att Lars begraver sin bror Jacob under speciella omständigheter. Jag har skapat en tydning och tolkning av den texten som jag bifogar om det intresserar. Kanske du redan själv har tytt texten?
En följdfråga utifrån ditt svar är förstås om det finns uppgifter om Lars mor och kanske fler anor?
Men i alla händelser, tack för svaret!


2016-10-27, 10:45
Svar #3

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej igen Anders!

Uttrycket "åtte barn med" har jag sett även på andra håll i kyrkböcker och har tolkat det som att man gjort någon med barn. Tycks ha använts när det gäller utomäktenskapliga barn, men jag har inte hittat någon förklaring till ordet. Det verkar väl inte troligt att Jacob hade så många som åtta utomäktenskapliga barn?

Med vänlig hälsning
Gunlög

2016-10-27, 12:15
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej Gunlög!
Tack för förklaringen. Jag tyckte väl också att det där med åtta barn känns konstigt. Dags för revision av uttydningen alltså. Och tack även för tidigare tydningar. Jag googlade på "åtte" och hamnade på en annan diskussionstråd här på Anbytarforum som helt bekräftar tolkningen. Tycks ha sitt ursprung i finlandssvenskan. Här är sökvägen:
[size=0.95em]Anbytarforum →[/size][size=0.95em]Forum →[/size][size=0.95em]Särskilda ämnen & övrigt →[/size][size=0.95em]Språk, ord och namn →[/size][size=0.95em]Äldre ord och uttryck →[/size][size=0.95em]Äldre ord L - Ö →[/size][size=0.95em]Åtte / Ådtte[/size][/font][/color]
Mvh!
Anders

2016-10-27, 12:20
Svar #5

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Kort tillägg: Mitt försök att kopiera in beskrivningen till dialogen om "åtte" blev ju inte så lyckad. Det kom med en massa kodtext också, men det går ändå att utläsa var diskussionen finns.  :)

2016-10-27, 12:34
Svar #6

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Jag har också några gånger sett ordet åtte med betydelsen Gunlög nämner.
Gunilla Didrikssons CD med Skinnskattebergs mantalslängder hittar man här:
http://didrik.net/cd-skivor/

Tack för transkriptionen, Anders!

Mvh
Samuel

2016-10-27, 12:44
Svar #7

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack för uppgiften om CD-skivorna. Får överväga köp!
Mvh!

2018-09-20, 21:33
Svar #8

Utloggad Anders Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:52
    • Visa profil
Malinstorp är inte lika med Malingsbo. Jag tror att det är det som senare hette Svartbäcken. Dvs. jag har vid något tillfälle (för många år sedan) dragit den slutsatsen, men tyvärr missat att skriva upp vilka källor jag grundade det på, så just nu kan jag bara ange det som en hypotes.

2018-09-22, 15:37
Svar #9

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Det senaste inlägget utgör en parallell till svaret i en annan diskussionstråd "Anders Jacobsson från Malingstorp". Jag betraktar nu den här tråden som färdigbehandlad. Följdfrågor som gäller Sara Larsdotters ursprung hänger fortfarande kvar i den nyss nämnda tråden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna