ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Invandrande släkten Nygård, från Vörå Finland  (läst 1123 gånger)

2001-02-13, 23:16
läst 1123 gånger

Leif G.son Nygård

Jag söker uppgifter om Lisa Johansdotter Nygård, född 19/3 1821 i Oxgangar, Vörå sn Finland. Hon utflyttade till Sverige någon gång på 1870-talet, troligen till trakten av Sundsvall/Härnösand/Örnsköldsvik. Hon blev änka 1868 och har möjligen gift om sig i Sverige?
Har inte kunnat få någon närmare upplysning från Vörå församling vart hon flyttade. Kanske reste hon tillsammans med dottern (och någon son?), Maria Eriksdotter Nygård, född 17/8 1846 som utflyttade från Vörå sn den 13/11 1878 till obestämd ort?. I det fall Lisa kom till Sverige före dottern, har Maria förmodligen flyttat dir modern bodde. Dörför är uppgifter om Maria lika betydelsefulla.
Alla upplysningar som kan bringa klarhet i detta försvinnande mottages tacksamt av
 
Leif G:son Nygård
Berggatan 25
703 64  Örebro
019-10 21 37
eller svarvia e-post till:
calle.lindstrom@mbox301.swipnet.se

2001-04-02, 16:20
Svar #1

Svante Nygård

Hej Leif G:son Nygård,
 
Mitt namn är: Svante Nygård, Holmvägen 11, 194 35
Upplands Väsby Tel. 08 - 590 86910.
Har precis nu börjat att forska i min släkt. Farfar som hette Andersson-Nygård invandrade till Sverige i slutet av 1800 till Tynderö församling mellan Sundsvall och Härnösand. Farfar dog när min far var 5 år (1914)och min far tog bort namnet Andersson. Farfar kom från G:a Karleby och jag har fått reda på att någon i släkten hade en busslinje mellan G:a Karleby och Vasa.
Kanske det finns någon koppling, vem vet.
Hälsningar
Svante

2004-01-08, 14:20
Svar #2

Pia-Lena Alexandersson

Johanna Maria Nygård född i Finland 1879 (är andrahandsuppgifter) kom titt Härnösands trakten och arbetade på tobaksmonopolet. Hon ligger begravd i Kramfors Gudmundrås  kyrkogård. Hennes son hette Oskar Edvin Nygård född 1900 och han är min farfar. Är detta något som ni stött på i eran forskning?
Med vänlig hälsning Pia-Lena Alexandersson

2004-01-09, 07:34
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Pia-Lena!
 
Vi har haft kontakt på telefon för något år sedan ang. din farfar.  
 
Jag har fortfarade inte stött på honom. Men jag undrar om du har följt Johanna Maria, från hennes ankomst till Sverige och framåt? Du borde ju då kunna se i hfl var Oskar tar vägen. Eller försvinner han spårlöst?  
 
I höstas fann jag äntligen min mffm, Elisabet (Lisa) Johansdotter Nygård ! Hon flyttade via Haparanda till Luleå, Norrbotten omkr. 1878. Medföljde gjorde sonen Johannes, f 1861. Dottern Maria utflyttar från Vörå, som jag nämnt ovan, 13/11 1878 och hamnar tydligen först i Råneå, Norrbotten för att sedemera ansluta till modern i Luleå. Då har hon hunnit få ett uä barn.  
 
Så efter lång tids sökande fann jag mina anförvanter och hoppas att du också ska lyckas till slut.
 
Med forskarhälsning
/Leif

2004-01-09, 18:07
Svar #4

Pia-Lena Alexandersson

Tack Leif!
Mitt sökande efter min farfar har lett till att jag har fått en faster och kusiner som jag har fått kontakt med. Jag har också fått kort på min farfar och det är en svindlande känsla när min far inte viste vem fader var. I dagsläget  håller jag på och smälta allt om detta och kommer nog att fortsätta bakåt på denna gren framöver.  
 
Med vänlig hälsning Pia-Lena

2004-01-10, 01:45
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Pia-Lena,
 
Du får gärna höra av dig när du återupptar forskningen på din farfar.  
 
Kanske har jag några tips att ge vad gäller in- och utflyttning från socknarna vid tidpunkten:
 
I Arninge finns bl. a SCB:s sammanställningar över immigranter och emigranter. Dessa är uppställda länsvis och täcker perioden 1875-1935, vilket gör det relativt enkelt att se vilka personer som immi- och emigrerade från församlingarna i resp. län.  
 
Där bör du se när Johanna Maria kom till Sverige och var hon hamnade. Likaså om Oskar emigrerade.  
 
Vänlig hälsning,
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna