ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Gustaf Åström född 1833  (läst 676 gånger)

2004-05-25, 00:12
läst 676 gånger

Utloggad Ulrika Kämpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2017-06-20, 21:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker bakgrund på Johan Gustaf Åström, född i Sundsvall 13 april 1833 död i Sundsvall 10 januari 1890. Vet någon något om hans bakgrund, föräldrar mm? Johan Gustaf gifte sig med Ingrid Christina Löfblad, Tuna socken 1858. Hustrun lämnar maken (troligen pga hans våldsamma beteende eftersom han döms för våld mot hustru)och tar med sig dottern Emma Åström och flyttar till Östersund 1875. Ingrid Christina dör i Östersund 1875.
 
Jag skulle även vilja veta mer om dottern Emma Kristina Gustafa Åström, född i Sundsvall 28 april 1861. Emma blir troligen lämnad av sin make Alfred Johansson, gårdfarihandlare från Skara, och flyttar därför tillbaka från Östersund till Sundsvall 1895 tillsammans barnen. Minst ett av barnen blir kvar i/återvänder till Jämtland, Alfred Reinhold Johansson, född i Östersund 1887, men hans syskon vet jag inte vart de tar vägen. Syskonen heter Waldemar Alexander Josef, född 1880 i Östersund, Brynolf Nikolaus Emanuel, född 1883 i Östersund, Signe Ambrosia Rosalia, född i Torp 1885 samt Eskil Minotti, född 1886 i Ragunda, samtliga borde heta Johansson i efternamn. Det vore roligt att veta om det finns nu levande ättlingar till dessa personer. Tacksam om någon kan hjälpa mig att finna fortsättning på detta.
Mvh Ulrika Kämpe

2004-05-25, 17:31
Svar #1

Utloggad Regina Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 20:18
    • Visa profil
Enligt Indiko för Sundsvalls stad (som du kan söka själv i databasen, via Sundsvallsminnen) är Johan Gustaf Åströms föräldrar Johan Åström f. 1795-01-25 och Stina Greta Lundberg 1799-03-06,  
 
http://minnen.sundsvall.se/default.htm
 
eller om det fungerar att gå direkt till honom?
http://www.ddb.umu.se/cgi-tuna/idreport?pnr=833001106&prefix=SST
 
MVH Regina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna