ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sofia Britta Maria Fagerström  (läst 929 gånger)

2016-10-06, 13:16
läst 929 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

I en handling från den 20 juni 1947 angående köp av ett fartyg förekommer en person med just detta namn med bostadsort Stuvsta. Om man tittar i dödboken så finns hon som född den 24 november 1912 i Kristianstad. Eftersom namnet i alla fall borde vara ganska unikt med 3 förnamn och detta efternamn så har jag dragit slutsatsen att det är samma person. Jag kan däremot inte hitta henne i Stuvsta eller däromkring som handlingen säger. Hon finns i en något senare handling som Lagerström men det får man nog betrakta som en felskrivning. Jag har i varje fall inte hittat någon med det namnet och dessa tre förnamn. Hon avlider 2002 i Ängelholm och 1970 hade hon adress i Skälderviken.


Är det någon som kan hitta henne med anknytning till Stuvsta 1947 eller däromkring?


I samma handling förekommer ett namn, Gösta Äll, i Stockholm som jag inte kan finna. Jag hittar inget sådant efternamn över huvud taget. Jag misstänker att det fattas något i efternamnet. Rederi AB Fagerco finns också nämnt  (kommer nog av Fagerström).


Någon som vill försöka   

2016-10-06, 13:59
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
1950 bodde hon med sin familj i Ängelholm, Kristianstads län.
Adressen var Bryggaregatan 8.
Sjökaptenen Uno August Martin Fagerström, född 1909-10-24 i Finland.
Sofia Brita Maria Fagerström, f. Lundqvist. född 1912-11-24 i Kristianstad.
Deras son född 1940-06-25 i Solna (AB).

1949 var familjen bosatta på Lidingö (AB).

Källa: Arkiv Digital AD AB
Sveriges befolkning 1950

Kollade lite på Google - Sjökaptenen var född på

Finnö (Skomakars), Sottunga, Åland (SF)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-10-06, 19:53
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Hej Brattis,


Då förstår jag anknytningen till Stuvsta. Tack för det.
Det känns som att det blir svårare att hitta någon person som kan stämma in på Gösta Äll eftersom jag inte ens kan hitta att det namnet finns.


Tack och hälsningar från
Ingemar


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna