ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Nilsson  (läst 714 gånger)

1999-09-16, 20:00
läst 714 gånger

Cais-Mari Öberg

Vi undrar över följande personers födelseplatser:
 
Jon Nilsson född 1733 död 30/7 1805. Han arbetade först som dagkarl sedan som skogvaktare i Galtström.
 
Han fru Cecilia Mattsdotter född 1744 död 28/9 1828.
 
Sonen Nils född 1766 död 17/5 1800
Dottern Christina 1769 död 1854
 
Mycket tacksam om någon kan hjälpa oss med detta

1999-10-21, 19:44
Svar #1

Cais-Mari Öberg

Lite kompletterande information om sonen Nils Jonsson.
Han gifte sig första gången 1791 med Stina Wahlström (född 1765 död 1793). Gift andra gången med Catarina Björklund (född 1762 död 1805)-
 
Jon Nilssons dotter Christina Jonsdotter  (se ovan) gifte sig 1794 med bruksarbetaren/kolaren Johan Högner från Selånger. Var är hon född?
 
Hoppas att detta kan hjälpa oss att få lite mer info om Jon Nilssons födelseplats osv.
 
Tack på förhand!

1999-10-30, 12:29
Svar #2

Owe Åström

Det bränner till. Detta är så långt jag kommit i min släkt. Johan Högner är min anfader. Jag har inte lyckats finna honom i Selånger för att eventuellt hitta vidare bakåt. Kan jag få hjälp?
Hans hustru Christina Jonsdotter förde på något vis namnet Åström in i släkten. (En av deras söner, Nils Åström (*1805 och mördad 1855), fortsätter min släkt.
 
Självfallet följer jag med intresse all information som kan komma fram om Christina och Jon Nilsson, vilka även hör till min släkt.
Jag har notering om att Jon verkade i Galtström, men är inte säker på att han är född där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna