ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:44 (1692-1692) Bild 1010 / sid 77  (läst 1742 gånger)

2016-10-09, 18:06
läst 1742 gånger

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
 Vinhandlaren Anders Hornay dog i Nikolai (Storkyrkoförsamlingen) 21/11 1691.


I bouppteckningen finns rubriken Fasta vilket borde innebära att han ägde ett hus. Och det skulle kunna vara så att det som står skrivet där kan leda till upplysningar om vilken gata han bodde på.
Har försökt tyda med klent resultat, bifogar skärmdump.


De två första raderna förstår jag inget av, det kan vara så att flera ord börjar med bokstaven G.
Rad 3: .....å fri og ..... grund. Sedan antagligen skattat för 14 000.


Så följer ett stycke med 4 rader som avslutas med ...participera interessenterna proportionaliteter.


Tacksam för läshjälp.
Hälsningar Britta

2016-10-09, 18:50
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
? Stenhuus i Staden nedan
om Tyska Brunnen i Bening--? brin-
ken, å frij och egen grund, skatta-
des för _______________ 14000

Kan inte tyda anfangen. Ett?

Staden = Gamla stan
Tyska brunnen = Tyska Brunnsplan, där Svartmangatan och Själagårdsgatan löper samman.

Vad brinken (backen) kallas här blir jag inte klok på. Den heter sedan senare delen av 1600-talet Tyska brinken, tidigare Tyska Kyrkobrinken, ännu tidigare Vattubrinken / Skomakarbrinken.


Nedre stycket:
Dock så, att ---- bemälde(?) Huus Högre
eller ringare kan Sållt blifwa,
där uti participera etc.
Hälsar vänligen
Maud

2016-10-09, 19:15
Svar #2

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack Maud!


Kanske Benikebrinken i kvarteret Medea? Med hjälp av Stadsarkivets uppgifter om fastighetsägare borde det kunna vara möjligt att klura ut exakt adress.
Men det kan vara så att det inte finns uppgifter före 1712, och i så fall beror det på om änkan blev kvar i huset efter Anders död.
Men bara det att veta området, det är ändå rätt väl definierat, är en trevlig överraskning.


Andra stycket kommer at kräva en del funderingar för att begripa.


2016-10-10, 01:43
Svar #3

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hittade en handritad karta, Stockholms stad mellan Norr-och Söderström, på Stadsarkivet där Benikebrinken finns med. Med blyerts står inskrivet före 1733. Har klippt ut en bit av den och bifogar. Skulle kunna vara där.


Ska fortsätta leta runt Benikebrinken och jämföra med hur det ser ut nu, det måste vara den. Tack Maud för att du gav läshjälp på alla B:n som jag trodde var G:n.





http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/bildarkiv/Egenproducerat/HK/HK-jpg/JPEGWEBB/HK00016.jpg


Hälsningar Britta

2016-10-12, 01:02
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
På denna karta (som man får vända för att få norr åt rätt håll) står ju faktiskt Beninge brink, så det måste ju vara den som avses i bou.

Du hittar flera kartor och även foton på brinken på www.stockholmskallan.se. Bland annat 1771 års karta över Gamla stan med Södra och Norra Binnike brink.

Ditt stenhus låg väl troligast utmed brinkens södra del, i kv Venus eller kv Medea.
Hälsar vänligen
Maud

2016-10-12, 09:52
Svar #5

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack för tips om Stockholmskällan, har ännu inte bekantat mig med den.
Det är första gången släktforskandet hamnat i Stockholm, eller rättare sagt Staden. Och jag har börjat med att utforska informationen på Stadsarkivet. Men behöver också använda mig av Stockholmskällan.

Har tittat på de gamla kartorna och läst om kvarteren och jämfört med raderna om huset i bouppteckningen.
Trodde först att det var Medea, men lärde mig att kvarteret Medea mest bestod av handelsbodarna i höjdskillnaden ner mot Österlånggatan. Det finns en bra karta med den senare kvartersindelningen och tomternas nummer som Fastighetsregistret baseras på. Utifrån den var det lättare att komma fram till möjliga hus och leta efter de husen i det digitala kortregistret över Fastighetsregistret på Stadsarkivet.
Och hittade i går ett kort om "Uppbud å panträttighet i avl. hustru Elisabet Horneijs stenhus" i Perseus 15.
Andreas Horneijs hustru var Elisabet Klein, kunde fruarna på den tiden kunde gå under mannens efternamn? Han hade i och för sig en dotter som hette Maria Elisabet.
Elisabet Klein dog i april 1706 och kortet i Fastighetsregistret baseras på händelser 2 år senare.
Har hittat huset på en målning av Gustav Wilhelm Palm från 1864, Medea heter målningen. Har har målat av handelsbodarna och det ljusa huset i bakgrunden bör vara Andreas Horneij och Elisabet Kleins hus.

Tror inte det hade gått att hitta utan raderna i bouppteckningen.
Tack återigen.
Hälsningar Britta

2016-10-12, 09:54
Svar #6

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil

2016-10-12, 15:32
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Änkan kallas Elisabeth Horneij även i bouppteckningen som gjordes först 17/3 1709. Där framgår att arvingarna dessförinnan sålt fastigheten:
Ett Stenhuus uti Staden å dess frija och egenliggande grundh nedan
för Tyska Brunnen i Benningz Brinken beläget upföres för det wärde
som arfvingarna det samma försåldt till handelsmannen hr Bene-
dix von Schoten för 13500 (+ myntslagsförkortning som jag är osäker på).
Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:68 (1709-1709) Bild 7380 / sid 709 (AID: v222364.b7380.s709)
Hälsar vänligen
Maud

2016-10-12, 22:51
Svar #8

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack för att du letade upp Elisabet Horneijs bouppteckning. Även om läshjälpsämnet var Andreas Horneijs testamente gäller diskussion fortfarande det jag undrade över, den fasta egendomen i form av ett hus. Hoppas moderator godkänner det.


De 4 svårbegripliga raderna i Andreas Horneijs testamente måste ha att göra med försäljningarna: Dock så att --- bemälde Huus Högre eller ringare kan Sållt blifva...
Varför står det så, det är naturligt att ett hus säljs efter innehavarnas död. Men Elisabet hade en hel del år kvar att leva.



Det finns två kort till i Fastighetsregistret för Perseus 15:


Kort 1:
Benicksbrinken
von Schoten, Benedix, handelsman
Uppbud 1/3, 8/3, 15/3 1709
Inköpt av av vinskänken Johan Horneijs arvingar.
och sifferhänvisningar till Fastighetsregistret


Kort 2:
mellan Baggensgatan och Beningsbrinken
Harreij Jacob, vinskänk (Harreij: en person utanför familjen eller en feltydning av handskriften?, jag har inte hittat ngn Jacob bland Horneijbarnen)
Uppbud 8/2, 15/2, 22/2 1714.
Inköpt av handelsman Benedix von Schoten enl. köpebrev 24/12 1713.
Sifferhänvisningar till Fastighetsregistret.
Protest: Horneij, Carl, handelsman


På kortet om uppbud å panträttighet i avl. hustru Elisabet Horneijs stenhus 1708 omnämndes Tetzell, Adrian, tullnär. Det var dottern Maria Elisabet Horeneijs man.


Ungefär så här verkar det ha varit:
Elisabet Horneij hade kvar huset hela sin återstående livstid.
Mågen Adrian Tetzell lade ut huset (panträttigheten) 1708 i samband med att bouppteckningen efter Elisabet upprättades.
Handelsmannen Benedix von Schoten lade ut huset 1709 (köpte han det 1708?), Andreas son avlidne vinskänken Johan Horneijs (född 1671) arvingar köpte det.
Vinskänken Jacob Harreij (var kom han ifrån?) lade ut huset 1714, Benedix von Schoten köpte det. Carl Horneij lade in en protest.


Lite svårtolkade händelser runt Perseus 15 tänker jag. Att läsa i arkivet kan ge svaren, eller inte. Risken är stor att jag inte kan tyda handskriften.
Det här får ligga på hyllan ett tag.


Men det jag verkligen undrar över på basic-nivå är ordet "upföres" från anteckningen i Elisabets testamente: ...i Benningz Brinken beläget upföres för det wärde som arfvingarna det samma försåldt ....
Det låter som om de byggt ett nytt hus på tomten Perseus 15. Det verkar osannolikt. Eller? Har letat efter bygglovshandlingar, men händelsen ligger några år för långt tillbaka för att finnas med i det kortregistret. Kan "upföres" ha en annan betydelse?


2016-10-12, 22:57
Svar #9

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Läste igenom det jag skrev: "upföres" måste betyda att det uppfördes som en post i testamentet till det värde som arvingarna sålde det för till Benedix von Schoten, 13 500 peng av ngt slag.
Samma hus då som nu.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna