ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dyscrasie  (läst 1186 gånger)

2016-10-09, 22:28
läst 1186 gånger

Utloggad Elin Sjödin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 13:05
    • Visa profil
1767 dog några spädbarn av "dyserasie" i Umeå landsförsamling. Någon som vet vad detta är?


2 januari: /.../ sjuk i 14 dagar av dyserasie och däri död
2 mars: /.../ född den 16 februari strax sjuklig av dyserasie och död däri

2016-10-10, 13:48
Svar #1

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej Elin.
Kan det stå dysenteri? Dysenteri är en diarrésjukdom med blodiga diarréer.
Det var en vanlig dödsorsak speciellt hos barn på 1700 talet.

2016-10-10, 19:17
Svar #2

Utloggad Elin Sjödin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 13:05
    • Visa profil
Dysenteri var även min första tanke, men det stämde inte med bokstäverna. När jag nu skulle göra ett skärmklipp för att visa ser jag att det står "dyscrasie". På engelskspråkiga Wikipedia får man träff på det under dyscrasia som betyder ungefär 'obalans i kroppsvätskorna'.


Tydligen kan det även användas i medicinska sammanhang med betydelsen ospecifik blodsjukdom. Jag tror knappast att prästen kunde diagnosticera blodsjukdomar så jag får nog tolka det enligt den mer flummiga förklaringen obalans i kroppsvätskorna.

2016-10-11, 12:11
Svar #3

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Dyskrasi.
Precis, som du själv har kommit fram till, enl. den antika humoralpatologin: olämplig blandning av kropps-vätskorna -safterna!!!
I modern betydelse: allmän felfunktion eller felutveckling av ett cell- eller vävnads-system (Bengt I. Lindskogs Med.Terminologi, 2004).
Enl. Acke Renanders Med. terminologi, från 1969, användes diagnosen då endast för bestämda, hela kroppen genomsyrande sjukdomar, nämligen Syfilis, TBC, skorbut (skörbjugg), kräfta, m. fl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna