ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Återskapa husförhörslängd/nattvardsbok - tips och idéer?  (läst 1095 gånger)

2016-10-10, 17:13
läst 1095 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej!
Jag släktforskar i en församling i Ingermanland, där den enda bevarade originalhandlingen är en nattvardsbok från 1881-1895 (uppgifter fram till 1900). Nattvardsbok motsvarar ungefär vår svenska husförhörslängd.
Det är en stor församling och boken är uppdelad i tre delar, varav en del saknas. Totalt skall det vara c:a 1500 sidor.
För att kunna släktforska i den här församlingen så har man god hjälp av avskrifter från böcker över födda, vigda och döda. De finns för åren 1833-1885 med luckor vissa år. Fördelen med de här avskrifterna är att det nästan samtliga år finns hänvisning till vilken sida i nattvardsboken som familjen finns på.
Min tanke har länge varit att försöka återskapa nattvardsböckerna för församlingen för att lättare få en översikt över familjekonstellationerna. Det skulle förmodligen vara ett evighetsprojekt med tanke på att det varje år föds c:a 500 barn i församlingen.
En tanke är att börja med en specifik by i församlingen.

Vad jag undrar är om någon har erfarenhet av att återskapa husförhörslängder på det här sättet och i så fall vilket sätt som är lämpligt? Jag har funderat på Excel, då det är ganska enkelt att sortera och organisera där.

Tar gärna emot tips och råd. Det är inget jag kommer börja med på en gång, utan det får ta sin tid. Har haft funderingar på det här projektet länge, men det är först nu som jag har tillgång till FVD för församlingen.

Hälsningar Sara

2016-10-10, 17:23
Svar #1

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Såhär ser FVD-böckerna ut:

2016-10-10, 19:06
Svar #2

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se

Svalövsbygdens släkt och folklivsforskarförening har återskapat en stor del av de "husförhör" som brann upp i Konga och Ask. Givetvis ska du använda en ordbehandlare, inte kalkylark. Du kan senare exportera .doc till .pdf.
Se här resultatet: http://www.sloff.se/node/25
Det har varit till fantastisk hjälp för mig.
Lycka till med ditt projekt!

2016-10-10, 20:11
Svar #3

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Tack för tipset :-) Jag har tittat lite på det och kan få bra inspiration till hur jag kan bygga upp mitt så småningom!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna