ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gullik  (läst 1330 gånger)

2016-10-12, 00:20
läst 1330 gånger

Utloggad Erik Sahlström Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 12:00
    • Visa profil
Hejsan!

Jag söker information om Gullik-släkten från Jämland som det värkar vara lite svårt att få grepp om.

Jag har lyckats ta mig fram till Helena Gulliksdotter - Gift med Nils Olofsson (om allt stämmer), samt Helenas far Gullik Nilsson. Jag vet att Gullik föddes 1707 i Västbyn, men jag vet inte när han dog, yrke osv. All hjälp är av högsta uppskattning.

Helena Gulliksdotter föddes 1736 järkvissle, Liden och dog 1767 Ö Flygge(?), Liden

MVH
Erik Åberg
Mvh Esa

2016-10-12, 04:46
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:02
    • Visa profil
Denna Gullik du nämner är inte av Gullik-släkten från Hällesjö i Jämtland.

Bondesonen Gullik Nilsson f 1707 (tvilling) i Västbyn, Holm dog i Järkvissle, Liden 1754. Begravning 24 feb. Han var gift med bondeänkan Ingeborg Eriksdotter f 1700-05-17 i Utanede, Fors och död i Järkvissle, Liden 1762-09-30.
Ingeborg var tidigare gift med bonden i Järkvissle nr 2 Olof Jonsson 1697-07-02 -- 1728-03. Ingeborg var av Stugu-släkten från Jämtland.

Din Gullik Nilsson hade en systerson som också hette Gullik Nilsson som var stamfader för Gullikssläkten i Kväcklingen, Liden. Det har funnits felaktiga kopplingar till Gullik-släkten i Hällesjö via en bror till denne systerson.

Gullik Nilsson f 1707 i Västbyn härstammar från den första kände bonden i Västbyn f ca 1500 Nils Jönsson (källa Helge Nybergs Medelpadsregister).

Gullik Persson 1645-1729 i Hällesjö är stamfadern av Gullik-släkten från Jämtland och är nåt helt annat. Detta hindrar dock inte att det finns många kopplingar från din Gullik till Gullik-släkten i Jämtland i senare led. Dessa trakter är starkt sammanflätade med varandra och Hällesjö är ju en grann-socken till Liden och Holm.

Bästa hälsningar
/Tobbe

2016-10-16, 20:24
Svar #2

Utloggad Erik Sahlström Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 12:00
    • Visa profil
Tack För all hjälp och svar Tobbe! :)

Tacksamma Hälsningar!
Erik
Mvh Esa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna