ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salpetersjudare  (läst 781 gånger)

2016-10-12, 15:17
läst 781 gånger

Utloggad Sverker Snidare

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 10:06
    • Visa profil
    • sverkersnidare.se
Hej! Jag har tagit del av en tråd om salpetersjudare från 2009 och med intresse läst Niclas Rosenbalcks kunniga svar. Jag söker information om min morfars farfar, Lars Månsson född i Gällserud, Nyeds församling i Värmland den 27/5 1797. Han blev sedan salpetersjudare, första gången kallad så när han 1822 flyttade till Lundsberg i Lungsunds socken (Arkiv Digital Lungsund AI:12, sid 123).
Min frågor: om jag förstått rätt, hade kronans organisation upphört 1805, men böndernas skyldighet att leverera salpeter kvarstod till 1830. Stämmer det? Betyder det att de som mellan de åren arbetade som salpetersjudare var egna företagare? Var de anlitade av socknen? Tips om var man kan hitta mer information om salpetersjuderiverksamhet i Värmland?
Kan det ha med yrket att göra att han (troligen i samband med flytten till Lundsberg) tog namnet Fernström, som sedan blev släktnamn.
Sverker Snidare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna