ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kuse-Cochois  (läst 1045 gånger)

2004-12-07, 14:00
läst 1045 gånger

Barbro Cavalieratou

Jag har hört sägas att vallonättlingar från släkten COCHOIS kom att kalla sig KUSE när de bosatte sig i Sverige, är det någon som vet om detta är överensstämmande med verkligheten eller bara fantasier?
Jag har nämligen i släkt på min mors sida funnit namnet KUSE och även läst någonstans om ovannämnda namnändring, vore mycket tacksam att erhålla mer information om detta.
 
Med vänlig hälsning
Barbro Cavalieratou

2004-12-07, 22:13
Svar #1

Marianne Solli

Hei Barbro. Jeg kan ikke hjelpe deg med det du er ute etter, men må tilstå at jeg lo litt for meg selv da jeg leste navnet Kuse. I Norge betyr det nemlig (litt vulg?rt) en kvinnes ytre kj?nnsdeler.  
 
Hilsen Marianne

2004-12-07, 23:18
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det låter inte så troligt. Däremot började (efter några generationer i Sverige) åtminstone en gren att kalla sig Cosswa/Kossva. Två medlemmar av denna släktgren blev adlade av Gustaf III med namnet Anckarswärd, varav en gren, den äldre, även blev friherrlig och grevlig. Denna gren dog ut i slutet av 1800-talet, men den yngre, adliga ätten fortlever. Inom denna ätt användes ofta namnet Cosswa som extra förnamn.

2004-12-08, 01:41
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Cosswa är inte en så märklig namnövergång. Ursprungligen har det varit dubbel-u, alltså Cossuua, men sammanskrivet så att det ser ut som ett w. Ett Svenskt stavningssätt av Cochois.
Jag såg på disbyt att det funnits många runt om i Sverige med namnet Kuse. En forskare har angivit en släkt som Kuse Cochois i Gåsinge (D), den släkten härstammar från byggmästaren Johan Kuse som var verksam vid Skeppsta bruk under 1750-talet och framåt. Denne skulle ju kunna tillhöra släkten Cochois, men jag vet inga detaljer. Och det finns som sagt många släkter Kuse.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna