ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?  (läst 8841 gånger)

2016-10-22, 23:27
läst 8841 gånger

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej,


släktforskningen har fört mig till Solberg i Ekshärad där jag i Ekshärad Ai:1 sidan 89 hittade Jöns Olofsson och hustru Karin (Elofsdotter) i Solberg 2 under rubriken Solberg finnar.
Och kommit två generationer ytterligare bakåt i tiden tack vare dödboken.


Jöns Olofssons pappa verkar ha varit Olof Larsson som levde mellan 1650(beräknat)-7/5 1730, mamman var Kerstin Jonsdotter.
Och Olof Larssons pappa verkar ha varit Lars Pålsson som levde mellan 1622(beräknat)-14/4 1717 och mamman var Anna Hidricksdotter.


Har hittat uppgifter på Anbytarforum från ungefär 2013 om att Solberg köptes loss av finnar 1645. Och att det ska ha varit en Pål som gjorde det.
Det verkar också finnas olika uppfattningar om vilken Pål det var, och vilka finska släkter som levt i Solberg.
Frågan verkar inte ha diskuterats på forumet sedan dess. Kanske har ny kunskap skapats om Solberg?


Finns det som känner till tydlig dokumentation om vem det var som köpte loss Solberg och när?
Finns det någon som klurat ut vilka barn den personen hade? Jag är så klart intresserad om Lars Pålsson kan ha varit en av hans söner?
Finns det någon som kan kasta ljus över de finska släktnamnen som funnits i Solberg och vad deras svensknamn var?


Eller kan någon ge tips om var jag ska leta?


Hälsningar Britta

2016-11-03, 15:03
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Britta

Solberg ägdes fram till mitten av 1640-talet av superintendenten Sven Benedicti. Men vid tinget den 2 september 1647 fick finnen Pål Larsson fasta på köpet av skattehemmanet Solberg. Köpesumman var 230 riksdaler. Det första uppbudet gjordes vid tinget den 19 juni 1646.

Pål Larsson hade då sedan något år flyttat från Villbäckstorpet/Gällingetorpet i Nås socken på andra sidan Värmlandsgränsen. Han sålde torpet där och fick på så sätt ett visst kapital. Pål Larssons finska släktnamn har varit och är kanske fortfarande omtvistat. K.A. Gottlund som reste omkring i de värmländska finnbygderna 1817 menade att hans sonson Henrik Pålsson hade släktnamnet Kyttöinen. Solberg kallas Kyttölä av den nämnde Gottlund. Vissa forskare hävdar att namnet var Svepe, sannolikt hämtat från en artikel om Solberg och Pål Svepe av S Nordlund i sockenboken om Ekshärad. Men detta är inte säkerställt i någon annan källa så vitt jag vet. Och jag har forskat i området i mer än 30 år. Min tro är att Svepe, vilket är en översättning av släkten Kääriäinen har kommit med finnen Pål Henriksson från Bredsjön i Malungs socken. Han gifte sig år 1700 med en kvinna från Solberg. Bredsjön är nämligen stamhemmanet för släkten Kääriäinen i Malung och finnmarken på Värmlandssidan. Någon forskare har framför idén om att Kyttöinen enbart är en benämning; det kan översättas med svedjare. Hur som helst släktnamnet Kyttöinen är belagt i östra Värmlands finnskogar i form av Kyttan. Avslutningsvis vill jag mena att släktnamnet är Kyttöinen och inget annat!
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-03, 15:05
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

Jag ber om ursäkt. Ett fel har smugit sig in i mitt svar! Det ska vara västra Värmlands finnskogar, inte östra Värmlands ....
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-03, 19:30
Svar #3

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Varmt tack för svar, Jan-Erik.
Den sista veckan har jag letat i alla vinklar och vrår på nätet om vad som skrivits om Pål Larsson. Det är en hel del.
Jag valde ut det som var väl underbyggt av källor. Och det stämmer väl överens med det du skriver om honom. (Jag har inte själv läst i de domböcker som nämnts, tycker att de oftast är svårlästa. Svårare att läsa löpande text än noteringar i kyrkoarkiven.)
Och nu bekräftar du den bild jag gjort mig. Tack för det.
Det du skriver om Kyttan har jag inte sett förut. Finns det mer att säga om det? Jag har inte hittat något om det.
Gottlund och Kyttöinen: Har förstått att det finns belägg för sonsonen Henrik och Kyttöinen. Menar du att det finns grund för att det namnet sträcker sig bakåt till Pål Larsson?
Har föreställt mig att Pål Larsson var född i Finland. Finns det någon kunskap om varifrån i Finland han kom? Och när han kom?
Tänk att du forskat i området i 30 år. Jag är ganska färsk på Ekshärad, har bara gjort ett snabbt nyfiket svep tidigare. Och nu återvänt för fördjupning.
Britta Olsson





2016-11-03, 22:40
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

De skogsfinska släktnamnet ärvdes normalt sett på faderssidan. Alltså döttrar och söner ärvde faderns släktnamn. Det innebär att man kan räkna med att släktnamnet ärvdes också i generationerna efter. Men det finns undantag som kanske bär för långt att förklara just i detta sammanhang. Men jag räknar med, i varje fall tills vidare, att Pål Larsson som kom från Nås socken bar släktnamnet Kyttöinen. Ingen forskare har avvisat det så vitt jag vet. Men ingen har å andra sidan fastslagit det som slutligt. Som sagt namnet är inte belagt i något källmaterial. Jag har nämligen letat i allt sådant sedan närmare 30 år tillbaka: kyrkböcker, domböcker, mantalslängder, tiondelängder, boskapslängder, rannsakningar i länsstyrelsematerialet, bouppteckningar, militära längder av alla slag, kartor etc.

Jag har inte sett någon uppgift om varifrån Pål Larsson kom eller när han kom till Sverige. Ingen forskare har hittat hans ursprung. Tyvärr är Pål Larsson alltför vanligt för att klart kunna härledas till någon särskild plats. Släktnamn fanns i Savolax, Karelen och Österbotten. De inflyttade skogsfinnarna hade självfallet släktnamn när de kom hit. Men de svenska skrivarna visste inte vad släktnamnet var för något. Eller också missuppfattade de namnet och tog det för ett ortnamn. De svenska bönderna hade inga släktnamn vid denna tid. Därför noterades oftast inte släktnamnen i källorna i den svenska delen av riket. Men väl i Finland. Om de antecknades förvanskades de ofta nästan till oigenkännlighet. Liukkoinen blev Luken. Kähköinen blev Käcken osv.

Jag har som du förstår själv anor till Solberg.

Återkommer senare!


hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-03, 22:45
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Britta

Glömde nämna att Pål Larsson redan 1620 tog upp Villbäckstorpet/Gällingetorpet. Detta var bland de sex först upptagna finska torpen i Nås finnmark. Pål Larsson kan ha kommit via de vanligaste skogsfinska flyttströmmarna: från Gästrikland/Hälsingland och sedan söderut eller från Bergslagen via Stockholm/Södermanland.

Alternativt direkt från Finland.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-04, 00:35
Svar #6

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Jan-Erik,
tack för utförlig förklaring som behöver läsas några gånger för att fogas samman med det jag redan vet.
Jag tar fasta på dina ord "jag räknar med " och "inte belagt i något källmaterial". Tänker att det är ett vettigt sätt att förhålla sig ibland i släktforskningen.
Pål Larsson var min fm fm mm mf ff ff. Du och jag är väl krylllingar på långt, långt håll.
Min Solberg-gren blev kvar i Solberg i sju generationer, sedan gifte sig en ung kvinna i den åttonde generationen och flyttade till Nore.
Hamra, Östra Tönnet och Snöre verkar också vara ställen där farmors släkt levde länge, och som väntar på att utforskas./Britta

2016-11-04, 17:24
Svar #7

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

Återkommer till Pål Larssons dokumenterade barn!

Enligt domboken 1659 de 11-12 juli inställde sig i rätten sal. Pål Larssons barn Pål och Lars i Solberg, Agnes i Öjeberget med sin man Henrik Matsson samt Marit med sin man Olof Simonsson betr arvet i Solberg. Det innebär att de var fyra barn efter Pål Larsson. Det kan ha funnit fler, men de måste då ha avlidit innan faderns död. Ingenting framgår av senare domböcker att det har funnits andra barn! Nu är det dock så att i slutet av domboksnotisen finns en mening som är förvillande. Där talas om två sjundeparter och två söner och tre döttrar. Två sjundeparter och antalet barn stämmer överens. En aning märkligt alltså!! Vem den tredje dottern skulle vara har inte gått att utröna. Pål och Lars erkändes ärva tredingen i det fast arvet. År 1660 förliktes Pål och Lars med sin syster Marit. Men systern Agnes var inte nöjd. Rätten uppmanade henne att betänka sig. Men målet kom inte åter till rätten, varför jag tror att man kom överens med denna syster också!!

Sedan ökar befolkningen i Solberg kraftigt genom de båda brödernas barn och barnbarn, men det är en annan  historia!!
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-05, 11:32
Svar #8

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

Har du DNA-testat dig?

Jag har gjort det och hittat samband med nu levande personer. Men dock mycket långt tillbaka. Det kräver ju emellertid att man har gjort sin pappersforskning korrekt och någorlunda långt tillbaka.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-05, 15:24
Svar #9

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Nej, jag har inte DNA-testat mig. Har dock köpt Karin Bojs bok Min europeiska famil de senaste 54 000 åren. Och såg att hon är en av författarna till en bok som kommer ut i dagarna, en 11 000 år-bok. Det är spännande att skaffa sig en bild av människans utveckling.


Har funderat på DNA, och i så fall kanske be min bror för att få med manskromosonerna också.
Men det är som med domböckerna, mycket att ta reda på innan man gör det. Bara att välja testställe kräver sin kunskap.
Är fortfarande fullt sysselsatt med pappersforskning. Fast det kanske bara ett sätt att skjuta upp det hela. Är lite rädd för att bli för nördig på det här med släktforskning./ Britta


2016-11-10, 22:12
Svar #10

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil

Pål Larssons barnbarnsbarn Jöns Olofsson (Pål Larsson-Lars Pålsson-Olof Larsson-Jöns Olofsson) gifte sig med Karin Elofsdotter.
-Det finns en Karin Olofsson i födelseboken 1687 01-10 Ekshärad C:1 (1665-1722) Bild 15 / sid 23. Det kan vara dopdatum. Ort uppges vara Halla, inga föräldrar antecknades.
-Jöns Olofsson och Karin Elofsdotter bodde i Solberg 2 i hushåll med Jöns Olofssons föräldrar som omnämns som fadern och modern (Ekshärad AI:1 (1720-1742) Bild 46 / sid 89)
-Jöns och Karin finns i Solberg 1 i nästa hfl. Karin uppges vara född 1686, men det kan mycket väl vara den Karin som skrevs in i födelseboken 1687-01-10. Jag vet inte hur det var i Solberg, men det finns anteckningar av Gottlund från bland annat Orsa Finnmark om hur hela byar kunde komma susande på skidor med odöpta barn som skulle döpas och avlidna som kunde ha legat länge i fuktigt granris och väntat på begravningar som kunde ske först när det blivit skidföre. (Ekshärad AI:2 (1750-1756) Bild 73 / sid 138)
-1766 är Jöns och Karin borta från Solberg, deras son Lars Jönsson har tagit över. (Ekshärad AI:3 (1766-1770) Bild 144 / sid 133)

Jag letar efter Karin Elofsdotters bakgrund. Vem var hennes föräldrar?

Saken har diskuterats tidigare i forumet, det finns olika bud: Elof Larsson, Elof Gullbrannsen. http://forum.genealogi.se/index.php?topic=34542.msg531423#msg531423
Jag har sökt efter Elof Larsson, han verkar vara från Västra Tönnet. Har också hittat barn till honom, en del födda i Halla, en del i Västra Tönnet. Kan det ha funnits två Elof Larsson, en i Halla och en i Västra Tönnet. Det finns en anteckning i en dödbok 1729 där han uppges ha dött i Västra Tönnet 100 år gammal.
Elof Gullbrannsen har jag inte hittat något på.
Kanske har någon Karin Elofsdotter bland sina anor och har lyckats reda ut hennes anor?

Hälsningar Britta Olsson

2016-11-11, 17:07
Svar #11

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Britta

Sambandet mellan Jöns Olofsson i Solberg och Elof Larsson i Hamra framgår av domboken för vt 1715 sid 37. Jon Elofsson sålde sin del i H till sina svågrar Lars Olofsson i Hamra och Jöns Olofsson i Solberg.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-11, 20:21
Svar #12

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Jan-Erik och tack för bra upplägg på lektion i domboksläsning. Letade reda på det i domboken,  skulle såklart inte hittat dit på egen hand. Men det var rätt lätt att läsa när jag från början visste vad det står.
Har fått tag på din mantalslängds-bok, den är på ingång som lån.
Elof Larssons son Jon Elofsson sålde alltså sin del av Hamra till bröderna Lars Olofsson i Hamra och Jöns Olofsson i Solberg som var gifta med hans systrar Ingeborg Elofsson respektive Karin Elofsson.
Det är ett klockrent samband, Elof Larsson går att skriva in i trädet.


Några funderingar som vore roligt att ha svaret på. Kanske finns det någon som vet:
-Är Elof Larsson den Elof Larsson, Västra Tönnet som blev 100 år och dog/begravdes 22 juni 1729? Har hittat honom och  hustrun Ingeborg hos Per Elofsson i Västra Tönnet 5, de ska ha haft en son med det namnet. Fanns det bara en Elof Larsson i området?
-Levde Elof Larsson större delen av sitt liv i Hamra? Eller levde han i Västra Tönnet men ägde någon del av Hamra? Har hittat en möjlig pappa till honom, Lars Elofsson, som ska finnas i mantal i Västra Tönnet 1641.
-Halla som jag hittat i t.ex Karins födelseanteckning, har jag läst fel? Står det Hamra? Levde de i Halla en tid? Eller fanns det ett kapell i Halla? Ekshärad C:1
s.23.
-Är Jon Elofsson, som sålde sin Hamra-del, identisk med Jon Elofsson Tönnberg 1681-1742?


 

2016-11-11, 22:29
Svar #13

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

Elof Larsson i Hamra dog där 1695. Ingeborg Nilsdr gifte om sig 1699 med Olof Eriksson i Norra Skoga. Uppgifterna finns i vigselboken för Ekshärad.

Jag kan inte se att de efterfrågade personerna levde i Halla. Det måste vara en felläsning??!!  ;)

Lycka till!
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-11, 22:38
Svar #14

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Britta

Jon Elofsson sålde också en del i Hälle. Det kan tyda på att Elof Larsson har någon koppling dit; kanske en härstamning rentav?? Ingeborg verkar vara från Hamra, möjligen dotter till Nils (Ingemarsson?) därstädes. Det fanns flera Nilsar i Hamra vid denna tid. Oklart än så länge! Ingeborg hade i varje fall två kända syskon: Per och Kerstin.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-11, 23:13
Svar #15

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack för ditt engagemang Jan-Erik.
Det verkar finnas två Elof Larsson, i alla fall utifrån de olika uppgifter som finns utlagda på nätet. Eller också är det sammanblandningar.
Börjar bli lite förvirrad nu, Elof får vila lite på hyllan för ikväll så ska jag lägga till dina uppgifter och fundera runt dem. Hade glömt bort att Ingeborg Nilsdotter gift om sig 1699.
Hittade en uppgift i forumet om Hamra och Halla i förhållande till Elofsson och Olofsson-släkten. I bouppteckningen efter Kerstin Larsdotter som var dotter till Ingeborg Elofsdotter ska det ha funnits fast egendom både i Hamra och Halla enligt May Jonsson 2014-12-15.
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=34542.0


 



2016-11-12, 10:10
Svar #16

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

Jag har inte kollat uppgifterna på Internet betr. Elof Larsson.
Och nu kommer en bitande kritik om uppgifter på Internet. Det verkar som du förstår den kritiken ;) Det är fullt av felaktigheter, missbedömningar och feltolkningar på Internet, inte minst de stora amerikanska sajterna. Felaktigheter upprepas i all oändlighet eftersom få ifrågasätter uppgifterna och kollar själv i originalkällorna. Jag använder aldrig sådana ostyrkta och därmed osäkra uppgifter på Internet. Man kan ju inte kolla källorna eftersom det inte finns någon källhänvisning. I bästa fall finns en hänvisning till en annan hemsida hos någon forskare som i sin tur har en hänvisning till en annan hemsida. Vilket elände!! Bedrövligt! Jag vet att det är upp till var och en att lägga ut och använda. Jag vet att många inte tycker det är nödvändigt med källor. Varför ta det så allvarligt! etc

Jag försöker hålla en seriös ton i forskningen. Utgår alltid från primärkällor. Kan använda Internetuppgifter, men i så fall som utgångspunkt för en uppgift och sedan för kontroll. Hittar jag inte källan blir det en anteckning om detta! Och uppgiften tas inte med i min forskning!!

Jag är sammanfattningsvis mycket kritisk till sådan forskning som mera liknar fiske, utan egen insats. Det finns "forskare" som endast samlar in vad andra har gjort, lägger ut på någon hemsida och tar åt sig all ära.

Allmänt sett pålitliga, erkända och trovärdiga forskare kan jag absolut godta.

Står gärna till tjänst om jag kan.  :)
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-12, 11:28
Svar #17

Utloggad Evert Larson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 663
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 21:35
    • Visa profil
Min fffffffffff (11 f) är Pål Larsson, Solberg. Sonen Lars Pålsson bör vara född omkring 1620. 1647 har han en affär med sin fars piga enligt domboken, han blev senare gift med Anna Henriksdotter, min ana. Varifrån kommer Anna Henriksdotter? Jag har kommit fram till att Signe Nordlund kan ha rätt om Pål Svepe. Svepe på svenska är ju ett slags skyttevärn och på finska samma som Kääräinen? Gottlund skriver Keäräinen. En blind gammal man av den släkten blev ledsagad av soldaten Johan Henriksson Abborre vid ett gatlopp utanför Råda kyrka efter högmässan, anordnat av Carlström. Det kan man läsa om i domböckerna.
En annan sak som jag tittat på är ett husförhör från år 1711 om Solberg på sidan Solberg, finnar, Sara Olofsdotter. Fadern Olof är Olof Larsson född ca 1650, modern Cherstin, född var?, samt ytterligare en son Olof (Olofsson). Sara blev senare gift med Lars Nilsson i Bergsäng (fmfmfff).

2016-11-12, 11:37
Svar #18

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Håller absolut med dig, Jan-Erik.
Elof Larsson verkar vara ett tydligt exempel på detta, en Elof som roterar runt därute i cyberrymden i olika kombinationer. Cyber-Elof måste bestå av åtminstone två olika Elof; en Västra Tönnet-Elof och en Hamra-Elof vars familj också har en anknytning till Halla på något sätt.
Alla uppgifter på nätet måste självklart kontrolleras med primärkällor. Om det inte går hör uppgifterna inte hemma i något släktträd. Jag skriver ibland in även osäkra uppgifter med ett frågetecken framför namnet och hänvisning till var jag hittade uppgiften, och rensar så småningom ut det som inte går att belägga. "...inte belagt i något källmaterial..." som du skrev för några dagar sedan.
I vår digitala tid är källkritik en oerhört viktig basfärdighet. Skolan lägger mycket kraft på att göra de unga medvetna om detta vet jag av egen mångårig erfarenhet.
Men det blir svårare att forska när man kommer längre bakåt, till tiden före kyrkoarkiven. Då är det domböcker och mantalslängder som gäller. Och domböckerna är som sagt var inte lätta.
Skulle önska mig en sida där alla ni domboksforskare lade in sitt material så kunde vi som inte behärskar den tydningskonsten ta del av detta, självklart mot betalning./ Britta


2016-11-12, 12:30
Svar #19

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Evert

Är inte klar över om du har läst min kommentar här om Pål Svepe och Signe Nordlund. Hon har säkert rätt i att en Pål Svepe har funnits i Solberg. Men han har ingenting att göra med Pål Larsson (Kyttöinen) som köpte Solberg i mitten av 1640-talet. Pål Larsson kom på 1640-talet från Gällingetorp/Villbäcks torp i dåvarande Nås socken

Svepe eller Kääriäinen är med högsta sannolikhet förknippat med Pål Henriksson (Kääriäinen) som i gifte kom till Solberg från Bredsjön i Malung.

Dessa två släktnamn och personer har blandats samman i snart sagt varje uppgift på Internet.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-12, 12:42
Svar #20

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Evert

Varifrån har du fått uppgiften om att den blinde finnen som sprang gatlopp var av släkten Kääriäinen. Så vitt jag vet hade han namnet Mickel Mickelsson, vilket även framkommer i boken av Arne Östman.  :) Detta namn har aldrig funnits i vare sig Kääriäinen- eller Kyttöinensläkterna. Hans släktnamn var ett annat. Tyvärr finns flera att välja mellan som Kiiskinen, Putkoinen, Mäkäräinen, Pietiläinen och Parkkoinen. Inget av dem är tvärsäkert att fästa till Mickel Mickelsson.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-12, 13:06
Svar #21

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

Det rör sig givetvis om två skilda Elof Larsson. Kanske flera? Som upplagt för sammanblandning om man inte kollar i källorna, t.ex domböckerna:

1)Elof L i V Tönnet g m Gunnur Persdr fick i varje fall barnen Kerstin f 1677, Jon f 1681, Lars f 1683 och Per f 1686. Elof hade sin fädernejord i Östra Tönnet, vilket tyder på att han kommer därifrån. Tyvärr finns flera Lars att välja mellan. Ingen kandidat är given så vitt jag kan se! Men två syskon till Elof är kända: Anna och Ingeborg Larsdöttrar. Gunnur Persdr ägde jord i Edebäck, vilket tyder på koppling dit.

2) Elof Larsson i Halla var som sagt g m Ingeborg Nilsdr. De fick i varje fall barnen: Ingeborg f 1671, Jon f 1691 och Karin f ?. Troligen också Kerstin f 1671 och Marit f ca 1690. Se övriga kommentarer
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-12, 16:01
Svar #22

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Evert

Det fanns två Lars Pålsson i Solberg under 1600-talet.

1) Den ene var son till Pål Larsson som köpte Solberg vid mitten av 1640-talet. Kallades gamle Lars Pålsson i källorna. Han förefaller ha varit gift två gånger. Ingen av hans hustrur har jag något namn på.

2) Lille eller unge Lars Pålsson f ca 1640 var son till Pål Larssons son Pål Pålsson, alltså sonson till Pål Larsson som köpte Solberg. Unge Lars P var gift med Anna/Annika Henriksdr. Hennes ursprung har jag ingen koll på!

hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-12, 18:58
Svar #23

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack för svar, Jan-Erik. Det är de tre barnen, Ingeborg, Jon och Karin, jag tänkte stoppa in i trädet. Det är de barn du visat mig som är tydligt dokumenterade.
Är inte alls geografiskt bekant med Ekshärad-området. Hittade en karta på Lantmäteriet, Historiska kartor: Hamra 1, Storskifte på skog/skogsmark 1770. I kartbilden finns Hamra med flera hus, norr om Hamra Hälle med ett hus och norr om Hälle Elofsbyn med 2 hus. Söder om Hamra finns Hole med två hus. Resten skog och nån tjärn.
Och då förstår jag när du skriver Hälle. Ska leta runt Halla också för att få reda på om Hälla och Hälle är samma ställe, eller om de är olika.

2016-11-14, 15:57
Svar #24

Utloggad Evert Larson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 663
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 21:35
    • Visa profil
Jan Erik Björk!

Tack för upplysningen om att det fanns två Pål i Solberg på 1600-talet.  Det visste jag inte innan. Men det är säkert riktigt. Bra att få det klarlagt. Vet man om det finns ättlingar till Kääriäinen i Solberg?
Uppgiften om Keäräinen (olika stavning) är enligt Gottlund. Något namn på den som blev bestraffad med gatlopp har han inte uppgivit, endast ett släktnamn.

2016-11-14, 19:37
Svar #25

Utloggad Anders Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 19:29
    • Visa profil
Britta.


Enligt boken Älvdals härad gårds och släkthistoria så skrivs Hälle  1631 som Häle, 1660 Hälla och 1825 Helle.
Upptas första gången i jordeboken 1631 som 1/4 mantal skattehemman.
Halla är ett annat hemman som ligger på östra sidan av Klarälven. Det skrivs som Hallen men dialektal säger man Halla det upptas
som ett helt skattehemman 1540. Älvesby 1/3 skattehemman skrivs 1503 Elwesby, 1584 Elffesby, 1825 Elofsbyn, Älfesby 1919 i jordeboken.
Första led av byanamnet är gen. av gammalt mansnamn Älver. Allt enligt Älvdals härad gårds och släkthistoria.


I  V. Tönnet finns det en gård som heter Elofsgården och om den har fått namnet efter den Elof som blev 100 vet jag ej.
Men det skall ha varit en rik Bonde som bodde i gården bredvid, den gården heter Varsegården som skall ha byggt Elofsgården till en son.
Vad jag har fått berättat att denna bonde bjöd ofta på fest och att de flesta festdeltagarna kom från Solberg. Då även drängarna och pigorna deltog i festande så blev de också överförfriskade, så när de skulle spänna för hästarna då kunde de hända att gästerna fick fel hästar med sig hem. Nästa dag fick de åka tillbaka och byta hästar och ibland kunde det hända att de börja festa om på nytt.

Jag själv är född i V. Tönnet och denna Karin Elofsdotter f. 1686 är min fmfmmfm.

Hälsningar. Anders.

2016-11-15, 11:23
Svar #26

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Anders,


tack för uttömmande svar om Hälle/Halla. Har tittat på gamla och nya kartor och sett att Halla/Hallen ligger strax norr om Byn. På äldre kartor står det Halla, nutida kartor Hallen.
Bra bieffekt med släktforskning är att förutom att man får kunskap om sina anor så slinker det ner mycket geografi och historia.
Och roliga historier, som den om festerna på Varsegården. Oavsett om den tål en källkritisk granskning eller inte är det roligt att tänka sig rusiga Solbergare trygga i vagnar/slädar bakom hästarna åka genom natten och vakna med fel hästar i stallet på morgonen.
Det måste vara en speciell dimension i livet att som du leva på en plats där anorna fanns redan på 1600-talet.
 
Vad vet du/ hur tänker du om vår gemensamma ana Karin Elofsdotters anor?


Hälsningar Britta

2016-11-15, 12:09
Svar #27

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta och Anders

Tack för den roliga historien.

Tyvärr måste jag komma med en korrigering. Brukar faktiskt läsa igenom mina svar några gånger, men har missat detta! Usch och fy över mig själv :(

Den Elof Larsson som jag har placerat i Halla hör inte hemma där! Har inte funnits någon sådan där på 1600-talet. Min avsikt var att skriva Hamra och inget annat!! Elof Larsson med hu Ingeborg Nilsdr och barnen enligt ovan bodde i Hamra!!. Elof är mantalsförd där i varje fall under tiden 1661-1690.

Det fanns kopplingar på minst två sätt mellan Hamra och Solberg. Elof dotter Ingeborg var g m Lars Olofsson i Solberg och som nämnts tidigare var Jöns Olofsson gm. Karin Elofsdr. Döttrarna var alltså systrar och männen var bröder, om jag inte minns fel i hastigheten!  :-\

hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-15, 19:19
Svar #28

Utloggad Anders Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 19:29
    • Visa profil
Hej Britta.


Jag har stannat vid henne, för jag är osäker vilka hennes föräldrar är.
Denna historia hade min far berättat för mig som i sin tur har fått berättat av sin mor.
Han berättade många gamla händelser som hade hänt runt omkring Ekshärad, jag ångrar mig nu att vi inte skrev ner det han berättade.
Jag var ung då han berättade om släkten så man la inte så mycket på minnet av allt han berättade.
Han var född 1903 så han var 56 år när jag föddes och hans mor var född 1854 hennes far var född 1812 i Solberg.


Min far berättade att hans morfar Olof Persson född 1812 i Solberg hade en yngre broder som flyttade till Varnum och gifte sig där och fick barn. När några av hans barn blev äldre så emigrerade de till Amerika senare åkte han över själv utan att begära tillstånd av prästen.
När han kom tillbaka 1 eller 2 år senare för att hämta sin fru och de yngre barnen så skulle han straffas för händelsen. När han var Amerika
så hade han skaffat sig Amerikansk medborgarskap så de kunde inte straffa honom för att han inte hade begärt tillåtelse att emigrera.
Så han tog sin fru och barn och for tillbaka till Amerika.
Denna historia har jag kollat i hfl. för Varnum och faktiskt detta stämde. Annars när muntliga historier berättas och förs vidare så kan det
väl läggas dit det ena och det andra. Såvida hur det var med festande och hästbyten har jag ingen aning det kan nog ha lags till det ena eller
det andra genom genom åren.


Anders.


2016-11-15, 21:48
Svar #29

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Elof Larssons släkt

En relativt god uppfattning om Elof Larsson och hans närmaste släkt får man genom ett mål i domboken för 1697, närmare bestämt den 13-16 september sidan 291. Härav framgår att Elof Larssons far hette Lars Nilsson och hans far i sin tur hette Nils Larsson. Dessutom får man reda på diverse andra släktingar.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-16, 00:10
Svar #30

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Anders,
berättelser som gått i släktleden är en gåva, och tack för att du delat med dig av ett par av dem. Tänk att veta att Olof Persson kom hem och hämtade resten av familjen, och dessutom kunde göra det helt öppet pga sitt nya medborgarskap. Han måste ha slitit för att det skulle bli så.
Förstår att du ångrar att du inte skrev ner berättelserna, men jag tyckte inte heller att berättelserna från förr var speciellt intressanta.


Min ana Ingeborg Persdotter f.1799 lämnade Solberg för ett nybyggarliv i Långmon, Nore och blev så småningom backstugusittare. (Jag har kollat, din Olof Persson och min Ingeborg Persdotter var inte syskon, det skiljer bara 13 år mellan dem.)
Hon i sin tur hade en dotter, Ingeborg Persdotter f.1841.
Ingeborg den yngre lämnade sitt liv som inhysing i Wåhle 1873 med man och barn och de hamnade så småningom i Ljusdal.
Jag har inte en enda historia från Ekshärad, visste inte ens om att det fanns anor därifrån förrän jag började leta i kyrkoarkiven. Men hade ändå tur och fick en artikel skickad till mig publicerad i Ljusdalsposten 1917 där Ingeborg Persdotter och hennes man Nils Jönsson intervjuades och berättade om hur deras liv blev. Artikeln var till och med illustrerad med ett foto av dem.


Jan-Erik,
tack för att du lagt in ytterligare ett domboksklipp om Elof Larsson-familjen som leder bakåt. Jag ska läsa,tyda med stor koncentration. Det blir en till bra lektion i domboksläsning.


Britta




2016-11-16, 19:04
Svar #31

Utloggad Anders Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 19:29
    • Visa profil
Hej Britta.
Nej de var inte syskon,men har du en Halvard Persson f. 1693 i Stackerud för då finns det en koppling med den man som Ingeborg gifte sig med. Halvards barn är Per f.1718 död som barn,Olof f.1723,Marit f.1726, Kerstin f.1730, Per f.1734.


Olof f.1723 får i 2.gifte sonen Per Olsson f. 1780 han gifter sig med Karin Larsdotter f. 1778 i Solberg deras son Olof Persson f.1812 i Solberg.


Per f.1734 hans son Olof f. 1772 i Nore och hans son Per f 1801 i Nore gifter sig med din Ingeborg f.1799
Stämmer detta så då är väl Per f.1801 och Olof f.1812 tremänningar.
Anders.

2016-11-16, 19:27
Svar #32

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Anders,
har den här Halvard Pärsson, men född i Byn enl födelsenotisen. Tror det var Jan-Erik B som generöst delade med sig.
Ekshärad C:1 (1665-1722) Bild 41 / sid 75
Som Halvards son har jag skrivit in Per född 1734 osv ner till Per som gifte sig med Ingeborg den äldre./ Britta




2016-11-16, 22:20
Svar #33

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Har tittat igenom inläggen, Halvard Persson kommer inte från Jan-Erik B. Blir osäker utifrån uppgiften att han ska vara född i Stackerud.
Kanske har jag valt fel Halvard eftersom "min" Halvard skrevs som född i Byn. Kanske är det som med Elof Larsson, att det finns mer än en Halvard Persson f.1693 i Ekshärads socken?
Och två Lars Pålsson fanns det i Solberg på 1600-talet./ Britta

2016-11-17, 10:57
Svar #34

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Britta

Riktigt konstaterande. Två Halvard Persson föddes under 1693 i Ekshärad.

1) föddes den 14 aug i Byn föräldrar Per Bengtsson o Marit Halvradsdr

2) föddes den 7 dec i Stackerud föräldrar Per Larsson o Kerstin Olofsdr
hälsningar
Jan-Erik Björk

2016-11-17, 11:43
Svar #35

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
 Och bägge står prydligt inskrivna i födelseboken. Sonen Per Halvardsson föddes i Hornäs 22 september 1734, hans föräldrar var Halvard Persson och Kerstin Olofsdotter, dvs Stackeruds-Halvard.

Ekshärad C:2 (1723-1799) Bild 47 / sid 87
Slarvigt av mig. Tack Jan-Erik och Anders för att ni hjälpte mig till rätt person./ Britta

2016-11-18, 23:56
Svar #36

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Har kontrollerat mina källor, blev nyfiken på när jag valde fel Halvard Persson.
Per Halvardsson föddes 1734 i Hornäs, föräldrarna var enligt födelsenotisen Halvard Persson och Kerstin Olofsdotter. Hittar bara en Per Halvardsson det året i födelseboken.

-Föräldrarna Halvard Persson och Kerstin Olofsdotter gifte sig 16 april 1718, av vigselanteckningen framgår att Olof Persson var från Byn och Kerstin Olofsdotter var från Hornäs. Ekshärad EI:1 (1687-1853) Bild 12 / sid 17

-Halvard Persson och hustrun Kerstin Olofsdotter bägge födda 1693, med sonen Per född 1734 finns i Hornäs 7 Ekshärad AI:2 (1750-1756) Bild 14 / sid 20
-Halvard Persson och Kerstin Olofsdotter i Hornäs var fortfarande i livet 1766, deras äldsta son Olof  född 1723 hade tagit över hemmanet Ekshärad AI:3 (1766-1770) Bild 13 / sid 8

Halvard Perssons och Kerstin Olofdotters barn, födda i Hornäs:
-Per 2 juni 1718 Ekshärad C:1 (1665-1722) Bild 162 / sid 315 (Begravdes 23 november 1718 21 veckor gammal Ekshärad F:1 (1688-1829) Bild 23 / sid 39)
-Olof 7 april 1723 Ekshärad C:2 (1723-1799) Bild 7 / sid 7
-Marit 17 december 1726 Ekshärad C:2 (1723-1799) Bild 26 / sid 45
-Kerstin 19 april 1730 Ekshärad C:2 (1723-1799) Bild 34 / sid 61
-Per 22 september 1734 Ekshärad C:2 ( 1723-1799) Bild 47 / sid 87

-Halvard Persson i Stackerud gifte sig med Karin Håkansdotter 17 december 1727 Ekshärad EI:1 (1687-1853) Bild 15 / sid 23
-De fick en son som döptes till Per 25 mars 1729, Ekshärad C:2 (1723-1799) Bild 32 / sid 57
-Halvard Persson och hustrun Karin Håkansdotter, bägge födda 1693, med sonen Per född 1729 finns i Stackerud,  Ekshärad AI:2 (1750-1756) Bild 12 / sid 16

Halvard Persson född i Byn måste med andra ord vara rätt Halvard i det här sammanhanget. / Britta






2016-11-20, 18:14
Svar #37

Utloggad Anders Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 19:29
    • Visa profil
Hej Britta.
Visst är det så, det är jag som har tagit fel Halvard. Det är var bra att du kollade denna Halvard,jag får tacka för att du tog dej tid att granska
Halvard. Så våran Halvard är född i Byn.


Olof f. 1723 hamnar i Stackerud står som inhyses i  Ekshärad AI:5 (1777-1784) Bild 1210 / sid 106 sen i Halla som inhyses

Ekshärad AI:5 (1777-1784) Bild 1690 / sid 153 där han sedan dör 1783-12-25 av magrev.


Olofs hustru i 2. gifte Kerstin Persdotter f. 1745 i Lassgården Segenäs Norra Ny flyttar dit efter Olofs död. Hamnar sedan i Västra Tönnet Ekshärad där hon dör 1813-04-08.
Så tack än en gång Britta.


Anders.

2016-11-20, 20:03
Svar #38

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Anders

Tack själv att du bussade på Per Halvardssons alla syskon. Har ännu inte skrivit in din information runt just Olof född 1723. När det är gjort blir det lättare att förstå. Antar att Olof är "din".

I och med att jag blev säkrare på Byn-familjen kunde jag gå vidare med dem. Hittade en storebror till pappa Halvard; Bengt född 1690.
Och då gick det att se varför jag har den här Byn-familjen som anor på både mamma-och pappasidan till min farmorsfar Per Nilsson Nordlund. Han deltog i "utvandringen" som hans föräldrar Ingeborg Persdotter och Nils Jönsson gjorde från Wåhle till Ljusdal.

Det var Bengt och Per Halvardsson och deras efterkommor som genom sina olika giften gjorde att det blev så. Bengt hamnade på farmors farfars sida och Per hamnade på farmors farmors sida.

Det här är verkligen ett anbytarforum som gör det möjligt att komma framåt.
Dessutom är det roligt att leta i arkiven i Ekshärad, det mesta är mycket läsbart, prästerna skrev tydligt.
Hoppas bara att det inte är dubblett-fällan som slagit till, det här med Bengt och Per bygger på att Bengt och Pers pappa är Per Bengtsson född cirka 1659. Och jag har kollat födelsenotiserna.

Hälsningar Britta

2016-11-21, 14:07
Svar #39

Utloggad Evert Larson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 663
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 21:35
    • Visa profil
Jag har en rad Christer Sonidsson alternativt Sonid Christoffersson fram till Christer Sonidsson född 1724-07-23, samtliga födda i Byn.
En Jon finns i hjälpskattelängder för år 1600 i Byn men namnen Sonid och Christoffer har kommit dit senare. Varifrån?

2017-11-13, 18:43
Svar #40

Utloggad Mikael Brunnkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 18:52
    • Visa profil
Hej
Jag funderar på Olof Simonsson, make till Marit. Är det någon som vet var han kom ifrån?

2017-11-13, 19:39
Svar #41

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Mikael

Känner inte till Olof Simonssons ursprung eller föräldrar. Men Marit Pålsdotter och Olof Simonsson dog båda i Skinnskatteberg. Kanske kom Olof därifrån??

hälsningar
Jan-Erik Björk

2018-08-16, 20:54
Svar #42

Utloggad Barbro Runeborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-08-17, 19:40
    • Visa profil
Hej,
Hittade er konversation och finner den ytterst intressant. Min morfar farfar kom från Solberg nr 1, Ekshärad, Hofors, Värmland. Hans namn var Magnus och var yngste son till Lars f. 1781. Jag har i pappersforskningen följt honom via Lars f. 1754, Lars f. 1712, Jöns 1786 och Olof f. 1650 i rakt led på fädernet. Nu söker jag barnen till Pål som köpte Solberg 1645 för att se om det är sonen Lars som är den näst äldsta anan. 2016 topsade jag min kusin Kent. Hans haplogrupp är N-M231 SNP är CTS8445 och är finskt-kareliskt ursprung. I Familytree YDNA Eurasiska projektgrupp och N-träd i sitter han ganska ensam på en kvist tillsammans med en finne och en ryss. Jag har försökt att hitta andra dnatestade personer med koppling till Solberg och i dagarna har jag äntligen funnit en kvinna och vår  gemensamma ana är Jöns Olofsson f 1786. Jag söker Pålättlingar som YDNA testat sig. Läser att Gottlund menar att det är Kyttöinen som är det finska namnet. Vid sökning i Familyfinder och autosomala träffar finns några som matchar på det namnet samt Svepe och Kääriänen. Personerna kanske har lagt till alla namnen för säkerhets skull. Resonemanget kring namnen är mycket intressant och jag önskar naturligtvis veta mer. Min fråga är om det finns testade personer med koppling till Olof Larsson f. 1650 och hans far Lars f. 1622 samt mer om dennes fader Pål och det finska familjenamnets ursprung och ort. Jag hoppas ni har information ni vill dela med mig.
Med vänlig hälsning
Barbro

2018-08-17, 11:07
Svar #43

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Barbro!


Vad jag kan förstå efter lång och omfattande forskning, kan släktnamnet Kyttöinen kopplas till Pål Larsson som köpte hemmanet omkring 1645. Han var således den förste finnen i Solberg. Han kom närmast från Villbäcktorpet i Nås finnmark. Släkten Kääriäinen eller Svepare kan sannolikt knytas till Pål Henriksson Kääriäinen. Hans ursprung är utan tvivel Bredsjön i Malungs socken, som var släktens stamhemman i Malungs finnmark. 


Det är alltså felaktigt att benämna Pål Larsson med två släktnamn!


Jag känner inte till någon som testat sig och som tillhör avkomlingarna på manssidan efter Pål Larsson Kyttöinen. Norrmannen Jan Myhrvold som är en förträfflig släktforskare och DNA-forskare vet säkert mera. Han är ansvarig för ett skogsfinskt DNA-projekt.



hälsningar
Jan-Erik Björk

2018-08-17, 19:40
Svar #44

Utloggad Barbro Runeborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-08-17, 19:40
    • Visa profil
Hej,
Tusen tack för svar. Genom dina upplysningar har jag nu viktiga data jag kan gå vidare med.
Vänlig hälsning
Barbro

2018-10-11, 08:43
Svar #45

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej!


Jag hittade den här tråden av en slump. Min bror har gjort ett Y-37 Dna-test och fått just den haplogruppen som diskuteras ovan
: N-M231.
På matches map 10 marker - inga träffar.
På matches map 25 marker - 1 step match: Earliest Known Ancestor: Olof Larsson, b. 16??, d.16??, Söderala(X), Sweden Marker Location: 826 91 Söderala, Sverige
Earliest Known Ancestor: Hans Persson f. 1696 - d. 1770 Sörbår, Bollnäs sn Marker Location: Sörbår (Söräng) , Bollnäs sn, Sverige
Earliest Known Ancestor: Edvin Vennberg , b. 1930 and d. 2014 Marker Location: 957 91 Ruokojärvi, Sverige
3 step match 37 Marker: Earliest Known Ancestor: Mattz Henricsson 1670-1736 Halikko,Finland
Marker Location: N/A


Kanske är  detta  träffar med någon av de personerna/släkterna som diskuteras ovan?



Hälsningar Linnéa Larsson

2018-10-11, 13:56
Svar #46

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej Hans Persson var gift med Anna Abrahamsdotter f. 1703-1766 i Bollnäs. Hennes far Abraham Olsson 1678-1761 och mor Sigrid Larsdotter f. omk 1675 död 1760. Den haplogrupp du nämner är vanlig, och inte säkert några skogsfinnar. Jag hade förr på Y-67 N-M231, men nu på Y-111 N-Z5038. Har många anfäder från både Bollnäs och Söderala. Hur ser din pappersforskning ut? Det är därifrån du kan börja forska. Y-37 ger inte så mycket tyvärr...
Gå med i gruppen: https://www.familytreedna.com/groups/gastrikland-halsingland/about
och på FaceBook: https://www.facebook.com/groups/dnaanor/

Med vänliga hälsningar.

2018-10-11, 15:46
Svar #47

Utloggad Evert Larson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 663
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 21:35
    • Visa profil
Den Olof Larsson i Solberg som är min ffffffff skulle vara född ca 1650 och död 1722.
Denne Olof Larssons sonsonson Jöns Jönsson född 1745 var gift med Sara Britta Tobiasdotter-Feldtström. De hade sonen Per Jönsson född 1791 i Kråkåsen, Ekshärad.

2018-10-11, 21:00
Svar #48

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Tack för svaren!


Jag har knappt någon kyrkoboksforskning, då farfar kom från Ockelbo (X), där kyrkböckerna är uppbrunna, så det är en bonus vad jag än får veta. Jag trodde att det kunde vara svedjefinnar, pga haplogruppen och för att det kom finnar till Ockelbo/Åmot på 1500-talet. Men det var intressant att få veta att farfaderslinjen härstammar från Bollnäs , jag hade hittills endast någon ana därifrån.




2018-10-11, 22:15
Svar #49

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej igen. Jag har massor av anfäder i Ockelbo, Bollnäs och Trönö. Du har väl CD-skivan "Ockelbobor" ? Där finns massor av fakta bakåt. Men detta är inte rätt forum. Skriv till mig om dina släktingar. Jag har ju samma haplogrupp. Även W4a1 på min mor - Många i Bollnäs har den samma.
ken@kenalexis.se
www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna