ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två pigor som druknat i Storälven  (läst 952 gånger)

2016-10-23, 15:22
läst 952 gånger

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:16
    • Visa profil
Jag försöker tolka vad som hänt två av mina släktingar, Sigrid Arvidsson
som begravdes den 1/7 1700 och Marit Larsdotter som begravdes den 8/7 1700.
I dödboken Ekshärad F:1 (1688-1829) Bild 15 / sid 23 står de att bägge  har hittats och begravts med en veckas mellanrum. Bägge har drunknat i Storälven i Sälje
fast Sigrid kom från Bergsäng och Marit från Bäck
I boken En kyrkoherdes vardag' av Mats Hellgren så står det följande;
25 (mars 1700);
Då folket skulle gå hem ifrån kyrkan, drunknade i Storälven vid Sälje tvenne pigor, nämligen Lars dotter i Bäck, Marit, och Arvids dotter i Bärgsäng, Sigrid'.

Ska man tolka det så att dessa bägge pigor tjänstgjort hos någon bonde i Sälje,
gått ut på isen, drunknat och sedan återfunnits flera månader sedan??
Det finns inget dödsdatum angivet i dödboken.
Den 25/3 1700 var Marie Bebådelsedag.

Med vänlig hälsning Ingvar Åslund





2016-10-23, 16:11
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det låter mycket sannolikt, fast Arvids dotter Sigrid hette väl Arvidsdotter, inte Arvidsson.

Marie Bebådelsedag var helgdag fram till 1953, verkar det som, och då var den alltid på 25 mars.

2016-10-23, 19:32
Svar #2

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:16
    • Visa profil
Tack Elisabeth för svaret! Jag slarvade med namnet, hon hette Sigrid Arvidsdotter.
Jag är född nära byn Sälje och släkt med de flesta i den byn. Det har nog alltid funnits storbönder med pigor i byn. Jag tyckte att det var lång tid mellan att gå igenom isen i mars och sedan inte hittas förrän i slutet på juni ca tre månader senare. Storälven eller numera Klarälven hade tidigare ett östligare läge genom byn men jag hittar inte när den bytte lopp. Numera finns en tarm som kallas Let och som jag fiskade i som barn.
Med vänlig hälsning Ingvar Åslund   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna