ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elvi  (läst 614 gånger)

2016-10-28, 19:21
läst 614 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej!


Genom min mormors anor så kommer jag till släkten Elvi i Ingermanland. Jag har fått hjälp av en finsk släktforskare att luska ut en del efternamns ursprung både geografiskt och vad de betyder (de flesta i Ingermanland var av finskt ursprung).
När det gäller släkten Elvi så kunde hon tyvärr inte hjälpa mig.
Jag har sökt på olika sätt och det verkar som att de flesta Elvi levde i Pääsölä i Venjoki. Spridda personer förekommer i andra byar, men de är sällsynta. Även i Sankt Petersburg, som gränsar till Venjoki, finns några Elvi. Ett av de tidigaste beläggen är Andreas Petersson Elvi från Pääsölä som 1773 gifter sig i Tuutari (angränsande församling till Venjoki). För Venjoki finns inga uppgifter om födda, vigda eller döda före 1833.


Jag försöker kartlägga Pääsölä, då även "husförhörslängd" saknas. Till min hjälp har jag födda, vigda och döda 1833-1885. Än så länge har jag händelser 1869-1885 införda i mitt släktforskningsprogram. I statistiken ser jag att det finns 30 personer med namnet Elvi involverade i olika händelser nämnda år. Jämfört med släkterna Meldo (88), Peuhkuri (64), Pönni (63), Riepponen (62) och Hynninen (49), så känns det som ganska få.
Jag kommer ju få en bättre överblick när jag är klar med resten av åren, men det känns som ett mer sällan förekommande namn när jag skummat igenom böckerna.


Det jag funderar på är om anfadern eller anfäderna till Elvi i Ingermanland är inflyttad lite senare än övriga släkter. Ingermanland började befolkas av finländare på 1500/1600-talen. Jag ser ju i kyrkböckerna från 1800-talet att det t.ex. är finländare som gifter sig med lokalbefolkningen.
Frågan är då var Elvi har sitt ursprung? Den finska släktforskaren visste inte och det verkar inte vara ett förekommande efternamn i Finland. Snarare verkar det som att de flesta kommer från Pääsölä.
I Ingermanland finns många släktnamn med bl.a. svenskt, holländskt och tyskt ursprung. I Pääsölä finns t.ex. några Strömberg.


En teori som jag har är att Elvi bildats från Elvin eller Elving. Är det någon mer som tycker att det verkar rimligt?


Hälsningar Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna