ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensson, Johan Peter, Född 1855, Persnäs Kalmars län, 1901 Seattle  (läst 754 gånger)

2016-10-28, 21:29
läst 754 gånger

Utloggad Ingela Redling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-12-19, 08:47
    • Visa profil
    • Släktforskning
Jag är ny inom området att forska på emigranter. Jag är osäker på om jag kan koppla samman två personer.

Stenhuggaren Johan Peter Svensson född 16/12 1855, emigrerade 1901 från Persnäs, Kalmars län till USA. Han lämnade frun och 3 barn hemma.
I husförslängden AIIA:1 Persnäs sid 32, finns anteckning avled i Black Diamont, Wahsington, d. 1 okt 1902, nerskriven på Johan Peter.

Jag har följt, via ancestry.se, Johan Peter (Johan P Swanson) att han den 6 november anlände till hamnen i New York, med fartyget Oceanic. I passagerarlistan står det att han ska vidare till Seattle, Washington.

När jag googlar på Black Diamond, Washington får jag träffar om en explosion i en gruva, Lawson Mine, den 1 oktober 1902, 11 män döda.
I gamla tidningsartiklar på nätet nämns en av det avlidna som J. Swanson, ibland som single och ibland som gift med barn i norge.
På find a grave finns en John P Swanson född 17/12 1855, död 1/10 1902 Seattle, King County, Washington. Ingen mer information tillagd.

På Ancestry hitta jag en dödbok för en Jno Swanson, gift, 47 år, född i Sverige och död i mine explosion i Lawson mine den 2 oktober 1902 (osäker på om det står 2 eller 1 i datumet)

Kan man koppla att Johan Peter Svensson från Persnäs, Kalmars län är samma person som J. Swanson som avled i en gruvexplosion i Washington 1902?

2017-03-16, 18:58
Svar #1

Utloggad Ingela Redling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-12-19, 08:47
    • Visa profil
    • Släktforskning
Efter några månader så sitter jag fortfarande fast här.
Om någon har tips på hur gå vidare så tas det tacksamt emot.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna