ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Databaser över Västergötlands socknar?  (läst 897 gånger)

2016-11-01, 12:12
läst 897 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Hej alla västgötaforskare!
Fick igår en fantastiskt fin hjälp av en medforskare som efter en slagning i en databas över Jönköpings läns kyrkböcker, lyckades lokalisera en dalmas i min släkt som jag letat efter i många, många år! Blev naturligtvis taggad att försöka ta upp tråden igen, men jag lyckas inte på egen hand finna ut något i Sandseryd (F). Kvinnan jag söker skall vara född i Västergötland (vilket i och för sig kan vara i Småland...) ca 1748-11 och gift med dalmasen Erik Jakobsson någon gång före 1777.
Min fråga här är alltså om det finns databaser över vigslar i Västergötland, kanske i första hand i socknarna som gränsar mot Jönköpings län? Familjen hamnar efter några turer i Tådene (R) men där tycker jag att jag har gått igenom alla möjliga och omöjliga områden utan resultat. Sandseryd verkar ha varit ett järnbruksområde vilket ju drog arbetskraft, så Stina kan ju ha kommit vart som helst ifrån. Men då paret inte finns där som vigda, kanske de träffades på hennes födelseort och drog till Sandseryd tillsammans.
Om det finns databaser så skulle jag bli jätteglad om någon försöker finna parets vigsel så jag kanske kan hitta var Stina kom ifrån!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna