ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mobäck, Anna Maria  (läst 1202 gånger)

2016-11-03, 12:36
läst 1202 gånger

Utloggad Lars-G Davidsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-11-06, 13:24
    • Visa profil

född i Norrköping, sjuksköterska och reser till Kaschgar i Kina 15/9 1910 som missionär, från Falu Kristine.
Hon dör 1960 - 09-24  i Borgärdet, Svärdsjö som ogift.


Finns det möjligen där det går att få reda på mer om hennes missonärsinsats?


2016-11-03, 13:07
Svar #1

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
Hej Anna Maria,

Svenska Missionsförbundet hade mission i Kashgar och andra orter i dåvarande Östturkestan (nuvarande Xinjiang i Kina). Jag kan inte säga på rak arm om andra samfund var där också. Om hon arbetade för Svenska Missionsförbundet kan du kontakta Svenska Missionskyrkans Arkiv, Equmeniakyrkan:

arkivet@equmeniakyrkan.se

Bland våra personmappar och annat bör det finnas gott om uppgifter om henne.

Östturkestanmissions arkiv finns som ett delarkiv under Svenska Missionsförbundets/Missionskyrkans arkiv på Riksarkivet Arninge. Vill du själv utforska förteckningen för det arkivet kan du gå in på Nationell Arkivdatabas (NAD):
https://sok.riksarkivet.se/nad och skriva in Östturkestanmissionens referenskod SE/RA/730284/5/7 i sökfältet.

Lycka till!
Jan Ohlson
Arkivarie
Svensk Missionskyrkans Arkiv
Equmeniakyrkan

2016-11-03, 13:10
Svar #2

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
Hej Lars-G,

Jag råkade visst skriva fel namn i mitt svar till dig. Övrig information ska vara korrekt så vitt jag vet...

mvh
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna