ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordlund  (läst 736 gånger)

2016-11-04, 15:36
läst 736 gånger

Utloggad Kjell Holmberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2018-07-01, 00:30
    • Visa profil
    • Kjell Holmbergs projekt
Min farmorsmor var Johanna Edlund, f. 1853-12-06 Boteå (Y), d. 1937-03-24 Dal (Y). Hon var utomäktenskaplig dotter till Fredrica Albertina Kihldorf (1808-1859). I dop- och födelseboken anges Johannas far som OKÄND.
Det finns en anteckning i en äldre släktforskning att hennes far skall ha hetat Nordlund, och skall ha varit ”postkörare från Nora”. Nyligen noterade jag att i bouppteckningen från Johannas död 1937, så anges hennes flicknamn mycket riktigt som Nordlund! Faderns efternamn kan därmed anses vara fastställt.

Jag har dock misslyckats med att identifiera denna person.

Finns någon som kan ge tips om en mansperson – Nordlund – som möjligen kan vara född i Nora (Y) under första hälften av 1800-talet, eller som i alla fall någon tid bott där? Om personen på något sätt kan knytas till Boteå (Y) under 1850-talet, så är detta en bonus, liksom om han på något sätt kan knytas till att ha jobbat med postutkörning eller dyligt.


2018-07-16, 10:45
Svar #1

Utloggad Christina Hjalmarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:38
    • Visa profil

Hej!
Jag söker födelseförsamling för Christina Nordlund (f. 1835 -    ). I hfl anges olika platser för hennes födelse som
Färila (X) och Tådene (R). Jag har inte funnit hennes födelse i någon av dopböckerna.


Christina Nordlund levde i Göteborgs Karl Johan 1890 med sin man skomakaren August Johansson Lindell. Någon som
har tips?


Med vänlig hälsning
Christina Hjalmarson








Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna