ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byte av efternamn  (läst 1501 gånger)

2016-11-13, 17:58
läst 1501 gånger

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Vi måste prata om det är med byte av efternamn.

Så mycket har jag lärt mig under mina år som släktforskare att det finns nästan lika många skäl som namnbytare till att man byter efternamn. Vanligast torde vara att det handlar om okända fäder, att man flyttar till någon annan ort eller nytt yrke som att exempelvis bli präst.

Personligen forskar jag i släkten Englöf, om det nu är bara en släkt. Min mors flicknamn var Englöf och jag har kunnat se att min morfars farfar tar namnet Englöf. Jag uppfattade det först som att det var i samband med en flytt, men när jag forskat mera kring det hela så verkade han inte vara först med namnbytet utan det var en syster till honom som använder det efternamnet.
Jag har också upptäckt att det finns fler som heter Englöf runt om i landet, och när jag tittat närmare på deras ursprung så har de inget naturligt samband med mina förfäder.

Min morfars far som föddes 1847 kom att bli baptist (och till och med pastor, som jag fattat det). Kanske var till och med hans far baptist, även om det inte framgår av husförhören.
För att undersöka eventuella samband mellan dem som bytt namn till Englöf har jag gjort lite stickprov. Den första jag kollar upp visar sig också vara – baptist! Som Leif GW Persson brukar säga, "Man ska ogilla tillfälligheter".
Andra Englöfare som jag tittat på har inte uppvisat några tecken på frikyrklighet, men jag har ändå sett att man bytt namn till synes utan några yttre förändringar.

Såvida inte namnet Englöf var väldigt i ropet på 1800-talet, så undrar jag förstås vad som ligger bakom denna "våg" av namnbyte till just Englöf. Kan man byta efternamn bara av känslan av samhörighet med någon?

2016-11-14, 18:38
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

På frågan "Varför valde du detta efternamn?" är det bara den person, som gjorde namnbytet, som skulle kunna svara, men i detta fall är inte personen anträffbar och kan ej tillfrågas. Svaret har personen tagit med sig i graven. Alla försök att hitta svaret blir bara gissningar och spekulationer (som kan fortsätta i oändlighet).


Med vänlig hälsning Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2016-11-14, 19:37
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Englöf är ett typiskt exempel på familjenamn.
Det är mycket vanligt att namn från naturen blev sådana namn - Eng, Löf, eller sammansatta = Englöf.
I de flesta fall finns det ett flertal släkter, ibland många, med samma namn av denna typ.
Under 1800-talets senare del blev det vanligare att familjenamn ersatte patronymikon. Ofta "fick" männen sig tilldelat ett namn när de gjorde värnplikten under denna period, dock ej i din släkt förstår jag.
Baptismen spred sig under samma period, men jag tror inte att detta har något  att göra med din släkts namnval, ej heller med att de andra Englöf du funnit som var baptister.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna