ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bekräfta gammal släktforskning  (läst 1465 gånger)

2016-11-20, 20:43
läst 1465 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Jag har ärvs släktforskning av min mamma och jag vet att hon har rest runt till kyrkor och läst gamla kyrkböcker etc. Nu behöver jag kontrollera att uppgifterna stämmer men klarar inte av att hitta igen det min mamma har noterat.

Har jag missat något?

Följande uppgifter har jag kontrollerat:

Johan Jansson (Frick har min mamma lagt till) född 1715-04-07 i Faringe. Gift med Anna Thomasdotter född 1716-03-09 i Faringe.
De finns med i Faringe, Husförhör 1765-1771 (sid 31).
Men följande uppgifter hittar jag inte igen:
Min mamma har noterat att Johans far skall vara Jan Jansson född 1680 i Faringe, och Annas far skall heta Thomas Johannesson född år ? i Lensta Faringe.

Går det att hitta igen dessa uppgifter?

Tack /Gunilla Gregnert

2016-11-21, 19:33
Svar #1

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hej,

kollade på DISBYT och där finns en del svar på dina frågor. Sök där på Jan Jansson född 1715 i Faringe (C)

Mvh

Lars

2016-11-25, 00:30
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Gunilla!

I DISBYT lär du inte kunna hitta några källor och följaktligen inte heller några tillförlitliga uppgifter. Det är förstås i kyrkböckerna du i första hand måste leta.

Johan Jansson från Ekeby och Anna Tomsdotter från Sursta vigdes 1739-12-28 (Faringe C:2, s 19). Du skriver att du har kontrollerat att Anna föddes 1716-03-09, men detta stämmer inte med dopboken. De siffror som står till höger om födelsekolumnen i husförhörslängden AI:1, s 31, är med all säkerhet inte födelsedatum - som du säkert sett är det exakt samma siffror för flera av personerna på sidan.

Något exakt födelsedatum för Anna blir det nog svårt att få fram, men det mesta talar för att hon är identisk med den Anika som döptes 1716-04-27 (Faringe C:2, s 50). Fadern var Thomas Johansson i Sursta.

Enligt husförhörslängden Knutby AI:1, s 140, hittar man i Sursta en Thomas Jansson med hustrun Elsa Persdotter och barnen Jan och Anika. Om den senare är "din" Anna, vilket förefaller sannolikt, bör denna anteckning vara från ca 1733, eftersom Anika uppges vara 17 år gammal. Därmed kan man också beräkna ungefärliga födelseår för de övriga familjemedlemmarna.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-11-25, 07:49
Svar #3

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Bara en kommentar, DISBYT kan vara ovärderligt, rätt använt. Om seriösa användare lagt in uppgiften finns också källhänvisningar att gå till via Dispos med direktkoppling till AD och SVAR.
Givetvis finns här också massor av fel och rent skräp, eftersom det är all slags mer eller mindre seriösa släktforskare som lagt in sina utdrag. Dock inte i närheten av en del populära webbaserade släktträd....


Så man skall ta DISBYT för vad det är, ett effektivt sätt att hitta nya vägar att gå. Dessa måste självklart sedan följas upp via källorna och verifieras.


Med fn 36 miljoner poster inlagda är det i högsta grad användbart för detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna