ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öretal och man-tal i jordeböcker för Västbo härad  (läst 1020 gånger)

2016-11-21, 11:25
läst 1020 gånger

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Jag försöker förstå de olika grunderna för ”skatts utgörande” för hemman i Västbo härad från Gustav Vasas tid och framåt liksom mekanismen att identifiera en hemmansdel i t ex köpehandlingar.
Äldsta jordeboken för jag kan finna i Smålands landskapshandlingar för Västbo är från 1538 (SE/RA/5121/5121.05/1538:2 bild A0046649_00007).


I den lilla ”undervisningen” (till vänster i bilden) kan vi läsa
”I Vestbo härad göra de icke skatten efter öretal … Uti det häradet äro de icke lagda i öretal, och därför göra de icke deras skatt ut, liksom de göra i Sunnerbo … Men härefter skall deras jord läggas i öretal, och sedan skola de göra den efterskrifne skatt, liksom de göra i Sunnerbo härad”
Andra källor talar om en skattläggning i Västbo 1540, vilken bör vara den som förutskickas ovan i jb från 1538. Inom parentes kanske skall tilläggas att den innebar en väsentlig skattehöjning som väckte Västbo-böndernas ilska och var en av flera orsaker till att de slöt upp på Nils Dackes sida.
 
Hur som helst, denna ”öre-läggnings” resultat återfinner vi definitivt i jordeböckerna (årliga räntan) där det för det hemman jag följer är ”14 skattöre” ((SE/RA/5121/5121.05/1547:9 bild 53).). Det finns åtminstone noterat i längderna från 1547 till 1628.


[size=78%]Är det öretalet redan synligt i längderna 1542/43 som noteringen allra längst t v [/size][/size][size=78%](SE/RA/5121/5121.05/1542:8 bild 109). [/size][/size][size=78%], trots att där då anges xiii (=13) snarare än det 14 som är noteringen från 1547 och framåt?[/size]


Så till frågan om hur ”öretalet” relaterar till dels det medeltida ”man-talet”, dels det mantal som vi känner från senare tider:
1.[/size][size=78%]Kan det dras någon slutsats om hemmanets storlek/bärkraft 1540 med det angivna öretalet=14?
2.[/size][size=78%]Det tycks variera (inom Sverige) hur många öre som går på en mark. Då får jag problem med hur många öreland det går på ett markland. Och i förlängningen att förstå den tänkbara areal som det angivna 14 skatt-öre motsvarar. Någon som kan kommentera?
3.[/size][size=78%]Till råga på allt noteras skatten i Västbo åtminstone på 1530/40-talen i danska mark och skilling (se exempel i bilden ovan från jb 1538). Hur konvertera mellan dansk och svensk valuta vid tiden? Kan man åtminstone hoppas att de inte hade enheten öre även i Danmark?
[/size]


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna