ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Qvist  (läst 1165 gånger)

2000-06-06, 21:03
läst 1165 gånger

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lagmannen i Lappmarken Lars Qvist (1712-1790) skall vara född i Medelpad, socken ej angiven. Har någon stött på honom eller någon familj Qvist i Medelpad?
 
Undrar Matts Sandström

2000-06-06, 21:27
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Nej, men jag har i mina anteckningar ett par uppgifter om Lars Qvist som möjligen kan vara av intresse. Själv har jag inte haft anledning att följa upp dem.
 
I Landshövdingens skrivelser till Kunglig Maj:t (Västerbotten) finns en uppgift daterad 1744 7/7 om att Lars Qvists svärfader var handelsmannen och brukspatronen Paul Timm, som avlidit 1741 i juni.
 
Ur samma källa 1757 finns ett slags CV för Qvist:
1735 extra kanslist i justitierevisionen
1739 auditör i Livdrabantregementet
1740 landssekreterare i Västerbotten
 
Hoppas att uppgifterna ovan kan vara till nytta. Om så är fallet är jag intresserad av resultatet.

2000-11-18, 21:32
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej igen Matts
 
Har du följt upp ledtrådarna ovan? Och har de i så fall gett något resultat?

2000-11-19, 15:51
Svar #3

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Staffan,
 
Lars Qvists hustrus Margareta Christina Thim släkt har jag sedan tidigare lyckats reda ut åtminstone ett par generationer. Lars svärfar var handelsmannen i Stockholm m.m. Paul Thim (1668-1741).
 
Om lagmannen Lars Qvists ursprung har jag dock ingenting nytt. Man kan bara notera, att han gjorde sin karriär inom juridik och administration under den aristokratiska frihetstiden. Det kan möjligen tyda på att han inte kommer från ett allmogehem, men jag känner till Medelpad alldeles för dåligt för att kunna dra några slutsatser eller ens komma på några trådar att dra i.  
 
Man kan också notera, att han, enligt Låstboms hövdingaminne, promoverades fil.mag. redan vid nitton års ålder. Det kan ju tyda på, att han blivit inskriven vid universitetet tidigt eller haft möjligheter till studier i hemmet (om födelseåret stämmer)
 
Bland Qvists sex döttrar var Margareta Christina (1744-1831) gift med landssekreteraren och assessorn Bror Daniel Jerlström (1739-1812) och Sara (1749-1841) gift med komministern i Umeå Christian Fluur (1737-1779)
 
Ingenting nytt således. Kan Du komma på fler infallsvinklar är jag naturligtvis ytterst tacksam.
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2001-08-26, 22:34
Svar #4

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej Staffan och Matts!
Jag undrar om inte er Qvist är från den grenen av den adliga ätten Svinhufvud som bytte namn till Qvist?
 
Hälsningar  
Mikael

2001-08-27, 09:36
Svar #5

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Mikael!
Tack för tipset! Jag känner till denna Svinhufvud-gren, men har inte lyckats hitta någon lämplig person att knyta an till. Elgenstierna har inte heller gjort det. Har Du något förslag på var Lars Qvist kunde passa in i sammanhanget?
 
Vänligen Matts Sandström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna