ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läsa text i födelsebok  (läst 1668 gånger)

2016-12-03, 10:11
läst 1668 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Har så svårt att läsa texter i gamla Födelseböcker. Den bifogade bilden är från 1747 och jag tror det är rätt person jag söker även om födelsedatumet är skrivet till 30/4 och jag har fått en uppgift att det skall vara 1/5. Men tror att präsen kanske skrivit fel i Husförhör långt senare.

Barnet skall heta Jonas med familjenamnet Lagerman men jag har ingen uppgift om hans föräldrar. Född i Bringetofta (F) 1747.
Det finns inte så mycket uppgifter bevarade från det året så jag hoppas detta kan ge mig lite svar.

Tack för hjälp
Gunilla

2016-12-03, 13:00
Svar #1

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:01
    • Visa profil
Den 30 april föddes Isac Jonssons och hustru Saras barn i Klof? och kristnades den 3 maj med namnet Jonas. Testes: Lars och Johan i ? .....

2016-12-03, 20:00
Svar #2

Utloggad Torbjörn Hedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2021-09-23, 21:44
    • Visa profil
    • Strang i Sverige
Hej Gunilla

Surfade förbi som hastigast... jag får det till:

den 30 April föddes Isac Jonssons och h: Saras Barn i Klef och Christnades d: 3 Maii. N: Jonas. Testes Lars och Johan i Siöaweka Jon i Klef h. Lisa Stina i Siöaweka p. Ingeborg i Klef.

Jag serverar utan några garantier men hoppas ändå att det hjälpte dig lite.

Med vänlig hälsning
Torbjörn

2016-12-03, 20:48
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Gunilla!

Precis som Anders skriver uppges Jonas far heta Isac Jonsson i födelsenotisen (Bringetofta BI:2, s 90). Hustrun heter Sara 0ch födelseorten är Klev ("Klef").

Att rusthållaren Jonas Lagerman i Tuna i Uppland var född i Bringetofta 1747 framgår alltså av en husförhörslängd för åren strax före hans död 1811 (Tuna AI:6, s 6). Däremot har jag inte hittat någon källa som anger att han skulle vara född just 1 maj.

Tyvärr kan man ju inte alltid lita på att födelseuppgifter i långt senare husförhörslängder alltid är riktiga, men i det här fallet kan man kanske anta att prästen i samband med Jonas död inhämtat uppgifterna från familjen - tidigare hade husförhörslängderna i Tuna bara angivit att han flyttat dit från Stockholm och att var född i "Småland".

Enligt födelseboken föddes två Jonas i Bringetofta 1747 - Jonas Andersson, född 1747-03-05 i Rickelstorp, och Jonas Isacsson, född 1743-04-30 i Klev. Ingen av födelsenotiserna innehåller namnet Lagerman, och kyrkböckerna i Tuna uppger såvitt jag kan se aldrig något patronymikon för Jonas. Så långt är det inte lätt att avgöra vem av dem som är identisk med Jonas Lagerman - eller ens om det är någon av dem.

Det mesta tycks dock tala för att du har valt rätt. Men om ekvationen ska gå ihop måste man förutsätta att faderns namn i födelsenotisen är felaktigt. Allting annat tycks nämligen tyda på att Jonas Lagermans far hette Isac Persson Lagerman och att modern hette Sara Israelsdotter och att de bodde i Klev.

Isac Persson Lagerman begravdes vid 45 års ålder 1763-05-08 (Bringetofta BI:2, s 171). Enligt bouppteckningen som upprättades följande dag (Västra häradsrätt FI:2, s 177) efterlämnade han,  förutom änkan, barnen Anna Maria Lagerman (som stod i begrepp att gifta sig med den "tilltänkte mågen" Jonas Persson i Matholka), "sonen och gymnasisten" Jonas Lagerman, döttrarna Stina och Lisa samt sonen Johannes.

Den sistnämnde är  särskilt intressant, eftersom han troligen är identisk med den Johannes Lagerman, som en tid bor hos brodern Jonas och hans familj i Tuna och som 1785 flyttar "till Smoland" (Tuna AI:3b, s 10). Han gifter sig 1788-04-04 med Lena Isacsdotter (Bringetofta BI:2, s 569) och bor sedan i Klev (Bringetofta AI:2, s 227).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna