ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-13  (läst 2909 gånger)

1999-01-30, 17:12
läst 2909 gånger

Björn Karl Sädbom

Hej !
 
Känner någon till smeder med namnen Högstedt och Björkqvist, vid järnbruken Lagfors, Lögdö, Sulå och Sund? Eventuellt också Viksjö (Ångermanland, men tillhörande Medelpads Bruksting).
 
 
Mvh

1999-01-30, 22:46
Svar #1

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Här kommer ett meddelande från Margareta Spång i Iggesund. Jag forskar kring dina nämnda släkter vid berörda bruk utom Sund. Jag har själv tappat bort en kvinna vid namn Brita Stina Björkqvist i Matfors i tuna församling i Medelpad.Hon var gift med smeden Olof Gustaf Sundberg vid Lagfors och Lägdö bruk enligt böcker om dessa bruk.Min svärmor härstammar från släkten Högström som kommer till Hälsingland från bruken i Medelpad.

1999-01-31, 17:05
Svar #2

Björn Karl Sädbom

Hej !
 
Jag har en Björkvist nämligen  
Maja Cajsa
vigd 1812 m.
Simon Ersson
Christian Berg, barnhusbarn f. 3/7 1831
Familjen bodde på Ri samt Edsta i Ljustorp
 
Dotter till Simon Ersson är  
Sigrid Kajsa f. 11/6 1823 Edsta
 
 
Mvh

1999-01-31, 22:16
Svar #3

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej på dig igen. Brita Stinas föräldrar är Olof Björkqvist född c:a 1747 och dess hustru Anna Sundberg 1748. Br.St.var yngst av tre syskon. Äldst var Anna född c:a 1773 sedan Barbro 1783. Br.St. vigdes 20/3 1818 med Olof Gustaf Sundberg. Jag har haft uppgifter att de skulle ha bott i Rii, Timrå men jag har ej hittat dem där. Däremot har de varit bosatta på Alnö vid sonen Per Olofs födelse den 30 aug. 1818, samma år de vigdes. Din Maja Cajsa känner jag inte till, men hon verkar vara i Br.St:s ålder, kan de möjligen vara ett nytt syskon.

1999-02-01, 20:17
Svar #4

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Jag vill göra en ändring i mitt första meddelande till dig. Min svärmor kommer som sagt från släkten Högstedt i Indal. Jag gjorde ett skrivfel. Släkten Högstedt härstammar från Högsjö i Indal och mig veterligt är Olof Högstedt den förste med detta namn. Han var född 4 mars 1740. Hans förfäder kommer från släkten Kuse, även det i Indal. Jon Olsson Kuse var född c:a 1620 i Skällsta. Olof Högstedt antogs som klensmed på StrömsBruk 1759. Hälsningar Margareta Spång.

1999-02-02, 00:03
Svar #5

Björn Karl Sädbom

Jaså ni härstammar från min mffffff:s bror  
 
Olof Högstedt & Margaretha Jansdtr Lindquist
 
Nils Högstedt  
f. 15/12 1735 Högsjö, Indal
Brita Eriksdtr
f. 21/2  1740 Bjällsta, Indal
 
En tredje broder som dök upp har jag inga uppgifter om just nu.
 
 
Mvh

1999-02-02, 18:35
Svar #6

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej på dig igen. Det skulle vara roligt att höra vilka uppgifter du har om släkten Högstedt. jag skulle också vilja veta om du har fler uppgifter om släkten Björkqvist och om du har hört talas om smedsläkten Sundberg vid LögdöBruk.
Hälsningar Margareta.

1999-02-04, 00:30
Svar #7

Sädbom

Hej !
 
Jag har inte glömt bort Er !
 
Sundberg känner jag inte till men vill ju lära känna om den tillhör mitt möderne så att säga.
Vi har ju nu kommit fram till att denna släkt Björkqvist är gemensam för oss.
 
Det står så här om ett par:
Johan Johansson Kirchner (Högstedt)f. 27/12 1771
Vattlång Harmånger; Gävleborgs
Far: Johan Niclas Kirchner Strömbom
Mor: Brita Ersdotter
Johan Johansson var g.m. Maria Högstedt
 
Du har väl barnen till Olof, o s v det mesta, jag har endast ett antal namn och födelsedata + församlingar då på ett antal personer i förutom  
Y-län:
 
Gävleborgs
Jämtlands
 
Jag får allt ta tillbaka det där om en tredje broder för jag ser att det var ett missförstånd av mig men det utesluter ju inte flera syskon.
Jag ber om ursäkt för detta !
Men nu tittar vi på den siste Björkqvisten jag har i min ägo, det är:  
 
Jonas döpt 17/6 1827 i Holm, Västernorrland
Mor heter: Catharina Björkqvist
 
Mvh

1999-02-04, 21:01
Svar #8

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej igen. Olof Högstedts far var gift 2 ggr. Med första hustrun Margta Larsdotter hade han 3 barn. Nils , Karin och Olof. kanske fler. Margta Larsdotter avled 1753 och 1756 gifte Seger om sig med Lena Nilsdotter och barnen från föregående äktenskap fick 5 halvsyskon.
Jan Jansson Högstedt var som sagt gift med Maria Högstedt. Jans far var tysk och kom från Erfurt i Thuringen. Han kom till Harmånger 1771 som tyske överlöparen, gifte sig 1:a gången med Brita Ersdotter och tillsammans fick de sonen Johannes(Jan) 1771. Brita avled när Johannes var 1 1/2 år av rötfeber. Johan gifte om sig den 28 nov. 1773. Jag har tyvärr inte sökt hennes namn. Johan avled den 7 nov. 1776. Hans föräldrar var trädgårdsmästaren Hans Michael Kirchner och Anna Doroteha Saulsdotters son.
Jag har namnen på alla Olof Högstedts barn men jag har bara följt vår anmoder i hennes liv. Kanske det snart är dags att leta mer. Alla barnen är födda i Strönsbruk och jag vet att Johan flyttade till Enånger 1790 och Anna Stina avled vid sin födsel 1772.
Jag känner fortarande inte igen dina anor i släkten Björkqvist men jag håller för troligt att mina och dina anor går till samma personer längre bak i tiden.
Hör av dig igen. Det skulle vara roligt att veta om du har fler uppgifter. MAX

1999-02-07, 15:42
Svar #9

Björn Karl Sädbom

Hej igen !
 
Jag vill fråga Er om när namnet Högstedt dyker upp på Er gren av släkten i rullorna.
 
Jag ser nu att vi inte har gemensam sak i släkten Sundberg.
 
 
Mvh

1999-02-07, 17:58
Svar #10

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Släkten Högstedt dyker för första gången upp i min svärmors släkt genom Olof Högstedt * 4/3-1740 i Högsjö Indal. Han var gift med margta Lindqvist * c:a 1740 i Linde Västmanland. Olof antogs som klensmed 1759 vid Strömsbruk och c:a 1762 vigdes han med Margta.De blev kvar i Ström tills de avled, Olof 1803 av kallbrand och margta 1804 av vattusot(Hjärtfel?). Hur kommer du själv in i släkten?. Genom Olofs bror Nils?
Hör av dig och berätta.
Hälsningar max.

1999-02-11, 20:15
Svar #11

Gun Sundberg

Hej,
var skall jag leta för att finna personer vid Lagfors bruk före 1860. Enligt SVAR-katalogen finns inga husförhörslängder eller liknande före 1860. Jag har letat i Ljustorp på Lagfors, men där finns inget bruksfolk. Lagfors bruk bröts ut från Ljustorp i slutet av 1700-talet. Är det någon som vet var uppgifter om människorna på Lagfors bruk infördes?
 
Jag har beställt mikrokort på Helge Nybergs familjeregister över Lagfors bruk, är det de enda som finns på mikrokort från Lagfors bruk för tiden före 1860?  
 
Fördes arbetarna vid Lagfors bruk in under något annat bruk, ex.vis Lögdö?
Om de inte hamnade i några kyrkoböcker, finns då några uppgifter om befolkningen på mikrokort?
 
Med hopp om hjälp
Gun

1999-02-11, 20:31
Svar #12

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Gun
Har du kollat Ljustorp för tiden före 1860? Där finns Lagfors med, men jag vet inte om brukets invånare står under Lagfors.Vet du om att Ljustorps Hembygdsförening gjort en liten skrift om Lagfors gamla järnbruk? Den finns att beställa hos dem.

1999-02-11, 21:17
Svar #13

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Gun, Det finns även böcker om Lagfors, Lögdö och Ljustorp. Dessa böcker är en rekonstruktion av mantalsböcker. De rätta kyrkböcckerna försvann med en vårflod för länge sedan.
Hälsningar Margareta Spång

1999-02-11, 23:52
Svar #14

Gun Sundberg

Bodil: För två personer har jag letat igenom hela Ljustorp utan att finna dem. För tre har jag endast tittat på Lagfors. Sedan läste jag igenom titlarna för samtliga gifta män i en husförhörslängd och jag hittade endast en smed och en kolare, resten var bönder och torpare, så jag tror att jag kan vara ganska säker på att inte hitta bruksfolket i Ljustorps husförhörslängder.
 
Margareta: Vet du böckernas titel och författare och var man kan beställa dem, om det inte går att få fram dem via fjärrlån.

1999-02-13, 22:32
Svar #15

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Gun!
Jag minns inte riktigt titlarna, men jag tror att de endast hette som bruken, alltså Lagfors Bruk osv. Jag vet att landsarkivet i Härnösand och riksarkivet i Ramsele har dessa böcker. Jag har själv använt mig av dem när jag sökt dessa bruks folk.
Hälsningar Margareta

1999-02-21, 14:53
Svar #16

Björn Karl Sädbom

Ja, hej igen !
 
Det har dröjt ett tag men nu skall jag svara Er igen på Er fråga om jag kommer av Nils 1735:an !
Ja, det gör jag.
Tack för upplysningar igen förresten !
Jo, det där jag sade om en tredje broder var en man vid namn:
 
Hindric Högstedt, dragon
G. 25/11 1764 m.
Kirstin Jönsdtr, piga
 
Det kan inte vara nåt annat än en tredje broder.
Att jag tvekade tidigare berodde på att jag studerat mina papper för dåligt, men ändå inte tycks det.
 
 
Mvh

1999-02-21, 15:03
Svar #17

Björn Karl Sädbom

Hej !
 
Jag glömde ju var folket Högstedt vigdes nämna
Men för det behöver ju icke världen rämna
 
Ja, Häggenås församling o ders ättlingar levde bl a kring Storsjön.
 
 
Mvh

1999-04-01, 23:01
Svar #18

Utloggad Siv Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Mitt namn är Siv Lundmark och jag bor i Gävle.
 
Jag forskar på släkten Högstedt och är väldigt intresserad av vad ni andra har hittat.
 
I rakt nedstigande led ser vår del av stamtavlan ut som följer:
 
Olof Högstedt, f.1740
Maria Högstedt, f.1770
Olof Högstedt, f.1798
Olof Högstedt, f.1836
Per Högstedt, f.1867
Johan Högstedt, f.1903
Anna Högstedt, f.1934
Siv Lundmark, f.1965
 
Vår släkt blev för några år sedan kontaktad av en man som är ättling till Nils Högstedt.
 
Vi känner även flera ättlingar till Olof Högstedt.
 
Ser fram emot att byta anor gör
Siv Lundmark

1999-04-02, 07:39
Svar #19

Eddie Bjärrenholt

Hej
Jag har två Maria Högstedt
Kanske de kan vara till någon nytta för dig
I Ununge ligger Skebo bruk och  
Österbybruk är nog välkänt för dig sedan tidigare.
 
**
 
Maria Högstedt.
              Född 1751 i Hökhuvud.
              Piga 1780-81 hos brukspredikant Per Kiörning vid Österbybruk i Film.
              Hustru 1783 vid Österbybruk i Film.
    Gift med
              Anders Nilsson.
              Född 1754 i Österbybruk, Film.
              Storkörare 1783 vid Österbybruk i Film.
 
**
 Maria Högstedt.
              Född 1742.
              Hustru 1779-85 vid Ytternäs i Ununge.
    Gift med
              Olof Persson.
              Döpt 1733-12-21 i Ytternäs, Ununge.
              Bonde 1779-85 vid Ytternäs i Ununge.
 
**

1999-04-07, 05:16
Svar #20

Utloggad Sten Högstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag uppmärksammade först inte denna möjlighet att lämna meddelande utan försökte maila till var och en av deltagarna för att tala om att jag har en hel del material om smeden Olof Högstedt och hans släkt. Några av de uppgifter som nämns i diskussionen känner jag inte igen och blir väldigt nyfiken. Kan vi börja med att Ni som är intresserade av en fil med de Högstedtar jag har f n, lämnar mig sin E-mailadress, så sänder jag över filen. Den är på ca 80 kb.
Det skall bli mycket spännande att få reda på om mina uppgifter är riktiga.
MVH
Sten Högstedt, Halmstad.
stehog@hem2.passagen.se

1999-04-08, 18:15
Svar #21

Utloggad Tomas Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:23
    • Visa profil
Jag tycker att det vore roligt att kolla mina uppgifter. Jag har en Nils Segersson Högstedt som är född 1835 i Högsjö, Indal sn (härstammande från Holm). Han är enligt mina uppgifter gift med Brita Eriksdotter född 1740 i Bjällsta, Indal sn.
Skicka gärna filen till mig så jag kanske kanske får veta hur det ligger till ?
 
MVH
Tomas

1999-04-08, 21:03
Svar #22

Utloggad Sten Högstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Tomas Sahlin för Ditt meddelande. Jag har skickat filen i textformat. Nils Segersson Högstedt finner Du i början av stamträdet.
Margareta Spång nämnde här ovan att det finns ett släktskap bakåt till släkten Kuse. Det skulle vara väldigt intressant att få veta mera om detta.
Uppgifterna om namnet Kirchner är helt nya för mig. Finns det någon hänvisning till källa som jag kan leta i?
Hindrich Högstedt är också helt okänd för mig. Var kan jag få veta mer om honom?
Siv Lundmarks stamtaval innehåller också namn som jag inte stött på tidigare och Eddie Bjärrenholts två Marior finns inte i mitt register.
Jag borde kanske nämna att jag sedan många år är sysselsatt med att kartlägga bärare av namnet Högstedt i Sverige. Såvitt jag vet är den hittills äldste en guldsmed Michel Högstedt, som kommen från Gävle, tjänstgjorde i räntekammaren i Stockholm 1599.

1999-04-18, 18:04
Svar #23

Björn Sädbom

Hejsan !
 
Jag har nu lagt in bl a, Min tredje broder som jag nämnt tidigare m fl. Högstedt, verkandes i Jämtland u. nämnda landskap.  
 
Det återstår väl att källbelägga Brodern först !
 
 
Välkommen !
 
 
Mvh

1999-04-20, 19:16
Svar #24

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Sten. Har kommer en liten notering om släkten Kuse från indal i Medelpad. Den förste var Jon Olsson Kuse * c:a 1620 i Skällsta, gift med Dordi Jonsdotter * c:a 1620 i Loning. Enligt mina anteckningar hade de 6 barn. Vi kommer från den äldsta dottern Dordi * c:a 1648. Dordi var gift med Anders Jonsson * c:a 1636 i Åse. Dordi och Anders hade troligen 14 barn och vi härstammar från dottern Margta *c:a 1670. Margta gifte sig med Lars Segersson som föddes i Hallsta den 12 mars 1671. De fick nio barn och vi är kommen av dottern Märta * 20 sept 1697. Märta gifte sig med Seger Olsson troligen * 1711 i Östby-Holm. De fick tre barn och vi kommer från Yngste sonen, Olof * 24 mara 1740 i Högsjö. Olof tar senare efternamnet Högstedt.
Jag har även en notering om hans bror Nils * 15 dec. 1735. Nils är noterad, utflyttad till Tynderö. De flesta tidiga uppgifterna om denna släkt är hämtade från bok jag glömt skriva titeln på. Tyvärr.
Hoppas några av upgifterna kan vara till någon hjälp. Hälsninga Max

1999-04-21, 01:11
Svar #25

Björn Sädbom

Detta gäller den som är intresserad:
 
Det finns fler Högstedtska familjer i Jämtland:
 
se under respektive socken:
 
Alsen
Bodsjö
Häggenås
Håsjö
Myssjö #
Oviken # samt Revsund #
 
#= Ej några familjer här ännu, på Torsdag !
 
Materialet på dessa sidor kommer från:
 
ÖLA-Reg. Födde/Vigde Jämtland
 
I ett fall hittade jag kompletterande uppgifter  från Mormonernas excerpering samt insamling av material då står detta under familjen detta gäller, likaså www-adressen hit !  
 
PS
 
Detta att jag skriver in Högstedt under Jämtland som en engångsföreteelse är för att här finns något att komplettera med för Sten Högstedt & då tänkte jag att för denna gången skriver jag in det så att samtliga intresserade kan ta del av materialet !
 
Kopplingar i form av Min tredje broder kan finnas, men ej ännu källbelagt !  
 
 
Mvh

1999-04-24, 18:45
Svar #26

Utloggad Siv Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen, allihopa!
 
Jag har i födelsebok Indal C:2 funnit en Olof född 4 mars 1740, föräldrar Seger Olsson i Högsjö och Mareta Larsdotter. Kan detta vara rätt Olof (senare Högstedt), trots skillnad på födelsedatum? I dödsboken står ju 24 mars och det har även förekommit 24 februari som födelsedatum. Margareta Spång tycks hålla med mig om att 4 mars är det som gäller.
 
Till Eddie Bjärrenholt
Tack för dina upplysningar om ”Mariorna”.  
”Min” Maria är dock redan tidigare nämnda Maria Högstedt född 1770 i Ström, Harmånger.
 
Till Sten Högstedt
Uppgifter om Kirchner kan du bl.a. finna i Harmånger AI:2 sid 207 (kort 3/3), Harmånger C:3 gifta 17/11 1771 (kort 3/7) samt Harmånger C:3 död 21/3 1773 (kort 5/7).
 
Vet någon av Er om det finns någon anknytning mellan båtsman Johan Niclas Kirchner af Strömbom och nuvarande Strömboms-släkten i Harmånger?
 
Det som intresserar mig mest för tillfället är ättlingar till syskonen Eric Högstedt f.1821, Johannes (Johan) Högstedt f.1825, Brita Stina Högstedt f.1828, Pehr Högstedt f.1830, Margreta Olsdotter f.1833 samt Olof Högstedt f.1836 (=min anfader). Den som vill hjälpa mig med detta är mer än välkommen att höra av sig!
 
Hälsningar  
Siv Lundmark

1999-04-24, 21:25
Svar #27

Utloggad Margareta Spång

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 15:54
    • Visa profil
Hej Siv.
Enligt mina anteckninga är Olof Högstedt född den 4 mars 1740 i Högsjö och hans föräldrar är som du nämner Seger Olsson och Margta Larsdotter. Olof tog sig namnet Högstedt precis som du nämner.
 
Johan Niclas Kirchners ende son, Jan Jansson tar sig namnet Högstedt när han gifter sig med Maria Högstedt, dotter till ovan nämnde Olof Högstedt. Jag har inte i min släktforskning sammanfört till släkten Strömbom i Harmånger. Johan Niclas Kirchner-Strömbom finns på min svärmors sida och  släkten Strömbom i Harmånger återfinns på min svärfars sida. Jag skulle vara glad om du Siv kunde ge mig någon liten ledtråd att föra ihop dessa två släkter.
Mina anteckningar från släkten Strömbom i Harmånger är att Anna Juliana Olsdotter * 26 okt 1762 i Forsa Harmånger, är mor till Karl Strömbom. Jag har inte forskat hur vi själva kommer in i den släkten, men enligt sägen är det genom min svärfar Holger Spång, som skulle vara tremänning eller så med nämnde Karl Strömbom.
Hälsningar Max

1999-04-29, 17:56
Svar #28

Anita Svensson

Jag ser att ni diskuterar kring namnet Högstedt. Har en anmoder Sigrid eller Segri Högstedt  född 1755 hamnade i Härnösand och enligt Härnösands hfl var hon änka när hon gifte om sig med Daniel Fröling år 1785. Inga uppgifter var hon kommer i från . Kanske från Indal eller?? Tacksam för tips och pusselbitar kring Högstedt.
Med vänlig hälsning Anita

1999-06-13, 01:38
Svar #29

dalberg

Hej!
Min far, farfar osv. kommer från Indal (Östanskär) i samband med att min far avled 1996 så fick jag överta en massa släktforkningsuppgifter. Har ingen större koll på hur man lägger upp en stamtavla. Har i vart fall gjort ett litet försök  
Om du tittar på
http://w1.920.telia.com/~u92001179/antavla.htm
så ser du en egen variant av släktträd ner till 1633.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna