ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spel, Viktoria  (läst 490 gånger)

2000-05-12, 21:20
läst 490 gånger

Gun Hammarberg

Hej !
Håller på med hembygdsforskningen i Indal.
Detta namn dyker här upp, hennes namn var Karolina Viktoria Pettersson (ölund) 1872-1906.
Flyttade från sundsvall till Indal fick en S.K. oäkta dotter 1893 när hon bodde i Indal.
Denna dotter fick namnet Ester Wilhelmina och var född 1893-10-26 i Indal, hon blev moderlös 1906, kom till familjen torparen Lars Oskar Viklund och hans hustru Kristina Margareta i Säters by i Indals sn.1907-04-04. Ester Wilhelmina tar ut flyttbetyg för att resa till N. Amerika 1912-05-29. Därefter har vi tappat alla spår. Är det någon som känner Ester Wilhelminas öde är jag tacksam för upplysningar.
Gun Hammarebrg
Östanskär 1811
860 40 INDAL
E-post: gunobengt@hotmail.com

2000-05-12, 21:50
Svar #1

Roland Johansson

Hej Gun.
 
Hon kan vara den person som finns på Emigrantskivan under namnet Ester Ölund. 19 år, från Indal socken i Y-län.
Reser ut från Göteborg 1912-06-17 till Quebec, Kanada. Källkod 96:715:14730
Hon reser utan sällskap.

2000-05-14, 21:14
Svar #2

Gun Hammarberg

Tack Roland !
 
Bra upplysning. Nu är frågan hur kommer jag vidare med efterforskningar på Ester Ölund ?
Har hon kommit fram till Quebevc, eller tillhörde hon dem som dog på överresan. Vart ska jag vända mig för att få dessa upplysningar? Hoppas någon kan vara till hjälp, i så fall tack på förhand.
MVH
Gun.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna