ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Illicken  (läst 1066 gånger)

2016-12-08, 15:52
läst 1066 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Har stött på ett för mig helt nytt kvinnoförnamn: Illicken. Jag använder den stavning som finns i källorna som avser en ana, Illicken Johansdotter, bosatt på Målskog i Järstorps socken, Småland. Låter som om det kan ha tyskt ursprung med en diminutivändelse (-ken som borde vara -chen), men det är bara en lös association. Hittar inte namnet vare sig i Släktforskarförbundets namnlista eller här i Anbytarforum. Sökning via Google ger heller inget vettigt.
Förutom som namn på min ana har jag råkat få syn på namnet avseende en annan kvinna ytterligare en gång, fortfarande i Järtorps kyrkoböcker.
Här är två av källorna: Järstorp C:2 (1726-1755) Bild 109 / sid 299 samt Järstorp AI:2 (1751-1784) Bild 126 / sid 163
Det udda namnet borde underlätta att hitta hennes födelse- och dödsdata men jag har inte lyckats. Det är ju inte säkert att dessa finns i Järstorps kyrkoböcker.
Ser fram emot kommentar från någon namnkännare!

2016-12-08, 17:42
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Kan det vara namnet Ellicka, ett inte helt ovanligt namn ?
Kanske smeknamnet var Illicken ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-12-08, 19:04
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tja, kanske det.
I så fall måste väl ändå namnet av prästen ha uppfattats som ett "riktigt" namn, eftersom det används i kyrkböckerna. En variant på tolkning skulle kunna vara att det är en provinsiell variant som blivit så etablerad att den uppfattats som ett äkta namn.
Jag tar gärna emot flera synpunkter om det tillför någon kunskap om namnets ursprung. Annars får det väl stanna vid en kort dialog i den här frågan. :)


2016-12-08, 19:12
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, men det var ofta någon annan än prästen som förde kyrkböckerna.
Namnformen borde förekomma i flera än dessa två exempel om den var etablerad, därför tror jag att det är en skriftlig förvrängning.  :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-12-08, 19:39
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ellika är inte helt ovanligt i östra Värmland.

2016-12-08, 20:19
Svar #5

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Kommentar till Sven-Ove.
Jag skickade initialt med sökvägen till två exempel. Bara för att förtydliga är det alltså så att de fem ställen, i samband med barns födelse där hennes namn förekommer och i de tre hfl jag hittat heter hon konsekvent Illicken. Sista gången finns här: Järstorp AI:2 (1751-1784) Bild 177 / sid 215
Att hon konsekvent heter samma sak är ju i sig inget bevis åt något håll, förvrängning eller genuint namn. Det jag vill säga är att det inte finns några varianter beträffande just henne.
Och som jag skrev allra först, jag såg namnet under mitt sökande också för en annan kvinna, men noterade inte stället eftersom det i sig var ointressant för min släktforskning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna