ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA-test genom MyHeritage  (läst 16705 gånger)

2016-12-14, 10:41
läst 16705 gånger

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Jag är fullständigt okunnig om DNA-släktforskningen, men oerhört nyfiken.
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en test via MYHeritage DNA för USD79+porto. Kan jag som kvinna få ut något av denna test eller är det endast Y-kromosomen som testas. Jag har ingen bror och inga levande släktingar på mans-sidan.
Tacksam för råd.
Med vänlig hälsning Ingrid

2017-09-03, 00:36
Svar #1

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
My Heritage testar det autosomala DNA:t så både män och kvinnor kan ta testet. Däremot skulle jag inte rekommendera MyHeritage som testbolag. Myheritage har en väldigt liten databas med testade så du kommer få ganska få matchningar (säkert under 100st) och deras kvalité är tveksam.




2017-09-03, 09:19
Svar #2

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil

Tack för ditt svar. Ancestry är kanske bättre??
Med vänlig hälsning Ingrid

2017-09-03, 14:05
Svar #3

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil

Tack för ditt svar. Ancestry är kanske bättre??
Med vänlig hälsning Ingrid
Om vi börjar i andra änden istället för att välja bolag först. Vad skulle du vilja ha hjälp att veta med ett DNA-test?


Om du söker nära släktingar inom ett par generationer så är ett autosomalt test bästa vägen. Det autosomala DNA:t ärver du från båda dina föräldrar och får nedärvt från resp far och morföräldrar och deras anor.


Vill du med DNA bekräfta att alla män eller alla kvinnor följer samma linje med Y-dna (som bara män är bärare av) eller mitokondrie-DNA som både män och kvinnor får från sin mor och följer den raka kvinnolinjen så väljer man ett Y eller mt-DNA test och det är i nuläget bara Family Tree DNA som säljer det (åtminstone om du vill kunna få matchningslistor där man kan se matchande personer som testat sig).


Söker du emigranter i USA/ Kanada? Ancestry har den absolut största databasen med testade personer men eftersom de inte skickade test till övriga Europa förrän ganska nyligen så har de en slagsida mot testade i nordamerika, England och Irland.


Family Tree DNA har färre testade men är populärare i Europa. Du kan testa autosomalt DNA med deras test "Family finder" och vill du sedan komplettera med Y och/ eller mt så kan man uppgradera sitt redan inskickade test och behöver inte beställa nytt test-kit.

2017-09-04, 22:11
Svar #4

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil

Tack! Det är mycket att tänka på.
Jag har ganska många Amerika-emigranter. Därför är jag mest intresserad av att söka efter släktingar där.


Med vänlig hälsning Ingrid

2017-09-24, 12:31
Svar #5

Utloggad Karl William Sokka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 19:55
    • Visa profil
MyHeritage test är nästan identisk med FTDNA-testet. Se jämförelse här: https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_testing_comparison_chart
Jag har köpt 3 test där just på grund av deras låga pris. Testen skickas till samma labb som FTDNA. De var ganska snabba med att presentera resultat - det tog 3 veckor sedan labbet tog emot kit. Man kan ladda ner rådata och det går att ladda upp det till gedmatch.com där man kan se fler matchningar. Ja, antalet matchningar är under 100 för mig, jag tror det var 41 st från början, men det blir fler - kanske 1 st till på 1-2 veckor.
MyHeritage har en ganska aggressiv marknadsföring - de ringer upp och vill sälja sina prenumerationer. Du får ha 250 personer i ditt familjeträd gratis, men är det fler så vill de ha en ganska dyr prenumeration. De testar dock inte mitokondriellt DNA och väldigt lite av Y-kromosom så man kan inte få sina haplogrupper från dem.
Till fördelarna med MyHeritage kan man räkna lågt pris, snabba resultat, tillgång till rådata. De har en ganska enkel och tilltalande hemsida, det är enkelt att lägga upp sitt familjeträd där, enkelt att se sina matchningar och du kan administrera flera test under ett och samma konto. MyHeritage lär nog få en bra databas med tiden - de har översatt sin sida till flera språk och levererar DNA-test nästan i hela världen. Det gjorde lite enklare att testa släktingar i andra länder och som behövde instruktioner på andra språk än svenska eller engelska.
Jag har också gjort Ancestry-testet. Det är betydligt fler matchningar där (kanske 1000 eller 2000, säkert många falska eller väldigt avlägsna). Man kan ha hur många personer som helst i sitt familjeträd utan att behöv betala några avgifter eller prenumerationer. Ancestry har en enorm databas med kyrkböcker, passagerarlistor m.m. Min kommun prenumererar på Ancestry så jag gå till biblioteket och söka info där gratis. Vill man kunna söka vid datorn hemma så kostar det ganska mycket.

2017-09-24, 16:06
Svar #6

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Nu i veckan blev det klart att rådatan från MyHeritage test kan överföras till Family Tree DNA. Att överföra datan är i sig fritt men vill man ha tillgång till analyserna så kostar det 19$ att låsa upp.


2017-09-25, 17:25
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Får man inte veta någonting utan att låsa upp?
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2017-09-25, 20:33
Svar #8

Utloggad Karl William Sokka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 19:55
    • Visa profil
Om man överför data från MyHeritage så behöver man inte betala något - man får tillgång till alla verktyg gratis. Se: https://www.familytreedna.com/autosomal-transfer

2017-09-30, 09:47
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om man läser all text som Karl hänvisar till står det följande " After transferring, you can unlock all Family Finder features, which include the Chromosome Browser, myOrigins, and ancientOrigins for only $19." Fast det gäller inte MyHeritage,står det längre ner.

Dessutom så är det samma företag som gör testerna, men inte samma labb, det sker i två olika.   Tsetresultatet behandlas också olika, de utvärderingsalgoritmer som används är inte desamma.  MyHeritage anvönder en teknink där man simulerar vissa delar av DNA-strängen, mellan de avlästa punkterna, och kan därför skapa längre strängar än vad som i verklighet finns.

Redigerat första stycket.

2017-09-30, 11:20
Svar #10

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Hur ser det ut för den som har testat sig med FTDNA? Om en släkting för över sig från MyHeritage, kommer det att bli en match som vanligt? Har för mig att den kunde få ett äldre datum från första testet? Kan jag annars se den som alla andra?
hälsn Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2017-09-30, 12:49
Svar #11

Utloggad Karl William Sokka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 19:55
    • Visa profil
Från FTDNA:s sida om autosomal transfer:

What do I get if I transfer my autosomal DNA from MyHeritage™?

After transferring your results, for free, you will receive a list of your autosomal matches from our database and have access to our Family Finder - Matrix. The Matrix feature allows you to select and compare the autosomal DNA relationship between up to ten of your matches at one time. In addition, you will also be given full access to our Family Finder features, which include the Chromosome Browser, myOrigins, and ancientOrigins at no additional cost.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna