ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad heter mormor egentligen?  (läst 1270 gånger)

2007-02-06, 12:30
läst 1270 gånger

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har två frågor:
Hur ska jag söka för att hitta när min mormor och morfar avled? Det enda jag vet är att de år 1901 flyttade från Enköping till Sundsvall.
Segerqvist, Per Adolf 1864 23/1
Bergdahl, Lovisa Malvina 1869 8/7
 
Min andra fråga som gör mig konfunderad är:
Min mormor heter alltså Bergdahl i böckerna men hennes föräldrar heter Andersson. Kan hon ha varit gift tidigare vilket hittills inte framkommit någonstans eller vad kan annars finnas för förklaring.
Ett jättestort TACK för de tips jag kan få.
Hälsningar
Monica Jansson

2007-02-06, 13:16
Svar #1

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Monica
Detta hittade jag i folkräkningen 1900
ser ut som det finns fler namn att fundera över  
 
 
Anebrun Bergdahl, Lovisa Malvena
 
f. 1869 i Lindesbergs stadsförs (Örebro län, Västmanland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Östra Roten 6 kv. 8
Enköping (Uppsala län, Uppland)
 
Födelseort i källan: Lindesberg stad, Örebro län

2007-02-06, 13:31
Svar #2

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Bodil!
Det finns så många konstigheter när det gäller min mormor. Födelseorten är inte Lindesberg utan Ovansjö i Gävleborgs län. Varifrån Lindesberg har dykt upp är det ingen som vet så det kan man glömma. Namnet Anebrun har jag ibland tänkt mig kan vara en feltolkning av Andersson. Men det är min egen fundering. Så fortfarande är namnet Bergdahl olöst. Men tack ändå för att du tog dig tid att hjälpa mig.
Hälsningar
Monica Jansson

2007-02-06, 17:28
Svar #3

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Hej! Hon kanske själv hade tagit namnet Bergdahl. Min farmors far gifte om sig med en barndomskamrat när han blivit änkling. Hon hette Ida Bergqvist, men var född Andersson (har jag för mig). Hon hade inte varit gift tidigare, så antagligen tog hon Bergqvist för att få att mer ovanligt namn. Det var ju lätt att byta namn förr.
Mvh
Lena

2007-02-07, 09:16
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Monica,
 
Så här står det ju i Sveriges befolkning 1890:
 
Post 4086920
Lovisa Malvina
f. 1869 i Ovansjö (Gävleborgs län, Gästrikland)
d.
Ogift kvinna, barn i familjen
Qv. Ripan N:o 72.
Hedemora stadsförs (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Ofvansjö, Gefleb. l.
 
 
Du måste leta upp henne i församlingsboken för Hedemora stadsförsamling och sedan följa henne framåt i tiden. Då ser du också när hon byter namn, gifter sig m.m.

2007-02-07, 17:46
Svar #5

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lena och Jan!
Tack för att ni tog er tid att försöka hjälpa mig, men mitt problem är fortfarande när hon avled.
Jag har följt henne från Ovansjö-Hedemora-Enköping och till sist Sundsvall (flyttade 1901 dit) där hon så småningom avled, men när? Jag har kontaktat landsarkivet i Härnösand om de kan hjälpa mig.
Din fundering Lena om att hon själv tog sig namnet Bergdahl kan vara en förklaring, allra helst som du påpekar, att det var lätt förr i tiden. Jag måste nog acceptera det. Jag tror nämligen inte att hon var gift tidigare.
Hälsningar
Monica Jansson

2007-02-08, 11:29
Svar #6

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Monica,
 
När det gäller namnbytet kan det också vara värt att kolla upp eventuella syskon. Jag har vid flera tillfällen, just runt förra sekelskiftet, stött på familjer där flera i en syskonskara har tagit sig ett familjenamn, alltså även ogifta systrar.
 
Så var det också så att för 100 år sedan behövde man inte ansöka om att byta namn. Det räckte oftast att gå till prästen och tala om att man numera hade tagit sig ett släktnamn och be honom skriva in det i kyrkböckerna.
 
Mvh
Yvonne

2007-02-08, 18:17
Svar #7

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Hej igen Monica!
Instämmer med Yvonne. Hittade just ett gammalt vykort där det framgår att Ida, i mitt förra inlägg, hade en bror som också tagit namnet Bergqvist.
Mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna