ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hette Johan Högner?  (läst 1143 gånger)

1999-11-13, 19:09
läst 1143 gånger

Owe Åström

Johan Högner levde i Galtström stor del av sitt liv. Han dog där 1818-03-01.
Enligt uppgift föddes han i Selånger 1760-06-02.
Namnet Högner kan vara taget. T ex från Högom?
Men någon Johan som är född i Selånger nämnda datum har jag inte lyckats finna.
Johan är min farfars farfars far, så därför vore det värdefullt för mig att hitta honom och hans föräldrar?

1999-11-13, 19:53
Svar #1

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Owe: Johan Högner´s yrke skulle vara en bra ledtråd. Jag har hittat en uppgift från Galtström i Indiko om Metallarbetare Joh. Tjernlund *1760.06.02, men dödsdatumet 1826.09.01 stämmer ej med din uppgift.
Däremot finns en uppgift från Galtström i Indiko om Metallarbetare Pehr Eric Högner *1812.11.21, så du kan kanske komma vidare därifrån?

1999-11-16, 00:03
Svar #2

Owe Åström

Tack Swen för Ditt engagemang.
Johan Högner var som så många andra kolare.
Pehr Eric Högner *1812 var det yngsta av hans tio barn.  
En del av syskonen fick efternamnet Åström (genom modern Christina Jonsdotter Åström).  
Så ock min anfader Nils *1805, som mördades 1855.
Men som sagt. Johan Högner????

1999-11-16, 08:55
Svar #3

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Owe: Om du får tillgång till Indiko:s material för Galtströms bruk, så börja sökningen på Pehr Eric Högner *1812. Kanske finns uppgifter om hans föräldrar och då kan du komma vidare.  
Gör annars en avancerad sökning på individer med yrke Skogsbruk, efternamn Högner. Då finns chansen att du hittar kolaren Johan Högner, kanske i någon husförhörslängd.

1999-11-16, 09:27
Svar #4

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Nästa steg är en avancerad sökning på individer i Galtströms bruk, yrke Skogsbruk (inget efternamn). Resultatet presenteras i födelsedatumordning, så då kan du snabbt finna de intressanta namnen för vidare sökning.

1999-11-16, 14:24
Svar #5

Owe Åström

Tack Swen - igen.
Jo, jag har beslutat att abonnera på Indiko. Men med en pensionärs brist på tid, måste jag se till att jag har tid att utnyttja databasen när jag börjar betala för den.  
Just nu - och sedan länge - har jag fullt upp med att göra hemsidor åt andra, bland annat.  
Men kanske till jul!
Jag är ju lyckligt lottad att ha många av mina släktingar inom Njurunda - Galtström, som till stor del redan finns tillgängliga i Indiko.
Kommer att spåra vidare.
/Owe

1999-11-16, 14:50
Svar #6

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Owe: Jag abbonerade på Indiko en månad i somras och tänker beställa ett nytt abbonemang, nästa sommar. Då ska jag också söka efter kolare, som jag har gott om i släkten, med anor från norra Hälsingland och södra Medelpad.

1999-11-16, 21:44
Svar #7

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Vad är Indiko? Vad kostar ett abonnemang osv?
 
Hälsningar
Bibi

1999-11-16, 22:59
Svar #8

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Bibi: Indiko är ett slags sökbart register över diverse uppgifter i kyrkböcker, främst från nuvarande Sundsvalls kommun, samt Linköping- och Skellefteåområdet mm. Tuna socken i Sundsvallsregionen är tillgängligt utan kostnad. Du kan läsa mer om Indiko på denna adress:
http://www2.ddb.umu.se/windiko/indikohuvudsida.htm

1999-11-17, 21:27
Svar #9

Owe Åström

Swen och Bibi och andra!
Det vore glädjande om denna möjlighet till utväxling av kunnande och information kunde växa!
Själv har jag tillbringat många dagar à 200.- på Släktforskarnas Hus i Leksand, gratis på Riksarkivet, först på Kungshomen och senare i Arninge. Dessutom i Härnösand på landsarkivet och i Sundsvall.
Jag jobbar i Holger och har drygt 1200 personer i databasen, varav de flesta ligger på min sida i Njurunda och många på min hustru Brigits sida i Jämtland, Norge, Värmland, Östergötland och Västkusten.
Min ambition är att skriva en bok, baserad på fakta, men inte helt sanningsenlig, när det gäller att beskriva miljöer och livsvillkor.
Något i Kerstin Ekmans stil, Mörka Vatten från hennes by i norra Jämtland.
Många andra intressen eller egentligen tidstjuvar stjäl min tid och därigenom kommer jag inte riktigt till skott!
Hoppas det inte bara stannar i min hjärna!
 
Så till vad jag egentligen tänkte skriva till Swen:
Johan Högner och hans efterkommande har jag ganska bra kartlagda. Vad som är problemet är att hitta hans föräldrar. I Selånger!
För att komma vidare bakåt!
Vilket i och för sig inte är det allra viktigaste med min släktforskning.
 
Blev detta för mycket?
Hälsningar, Owe

1999-11-17, 23:51
Svar #10

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Owe: När jag kör fast i sökandet efter förfäder, så går jag fram ett eller två steg för att bredda faktabasen. Så bör du nog också göra i fallet Johan Högner. Jag frågade om hans yrke, just av denna anledning. En annan sak kan vara att se om flyttningslängder kan innehålla ledtrådar. Ibland flyttade flera jämnåriga, samtidigt, från en ort till en annan. Detta kan ge flera ledtrådar. Namnet Högner kan kanske vara taget i samband med giftemål, eller i samband med flyttningen?
 
När det gäller dina författarplaner, så gör du ju helt rätt i att samla så mycket fakta som möjligt. Blir det något om kolarlivet, kanske?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna