ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dette er en nött  (läst 1097 gånger)

2016-12-19, 13:46
läst 1097 gånger

Utloggad Sigmund Holt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2017-09-05, 20:00
    • Visa profil
Min familiebok begynner å bli veldig bra...Husforhör og div. andre böker ligger så fint i ArkivDigital og gir meg mye detaljopplysninger.

Jeg stopper opp i 1854, der jeg ikke klarer å finne en far til sin sönn.
Familien för meg og jeg selv har ikke löst dette, men jeg ber om hjälp til å finne ut av dette:

Lars Johan Gustavson Häggblom födt 10. aug. 1854, döpt samme dag, uekte.  Han er min oldefar og jeg har full kontroll over hans liv og etterkommere.  Det gjelder også hans mor - Beata Swensdotter födt 31. mars 1827 i Järpås.

Det har blitt sagt i familien at hans far er "Bonden Gustav i Mellby"...tja...her er problemet.

Litt dokumentasjon på Lars Johan og hans mor :

Kirkebok, Händene, C:5, 1843-60, bild 18 s. 30.

Husforhör, Händene, A1:7, 1846-55, bild 74 s. 56 og bild 126 s. 116 - her er mor, Beata, beskrevet to ganger på samme ark og det står at hun har fått uekte barn.  Hun fikk også en datter, Augusta f. 12. des. 1852, men dette barnet döde 21. mars året etter.  Dette barnet er heller ikke oppfört med far.

Jeg har mye dokumentasjon på Lars Johan framover i livet.

Ser vi på Husforhöret, Händene, 1846-55, bild 126 s. 116, så er det en dräng, Gustav Swensson födt 6. feb. 1832, på samme gården.  Han flytter til Mellby i 1854.

Kan han väre faderen?

Spörsmålet er......finnes det andre protokoller eller böker, der riktig barnefar kan väre oppgitt?..(skoleprotokoller, militærruller, skiftedokumenter eller kunne for ek. presten eller Kommunen ha en "ekstra bok").
Må barnefaderen oppgi i et evt. ekteskap at han har et uekte barn fra tidligere?

Hilsninger fra Norge,

Sigmund Holt


 

2018-07-22, 15:52
Svar #1

Utloggad Berit Häggblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-07-22, 15:56
    • Visa profil
Hej Sigmund
Jag hjälper min mamma att skriva - hon är osäker på om hennes svar från tidigare gick iväg menhontror detta kan hjälpa dig vidare.
För det första, har du med skomakarsläkten "Häggblom" att göra. Om ja, så har jag troligen lite information som kan hjälpa dig. Då är det i så fall så här
Anders gabriel Häggblom (skomakare) 1829-01-02 Mariestad, oäkta, mor Johanna Åberg. Johanna Åberg gifter sig med Johan Häggblom född 1800-03-23 skomakare  Tegene, död 1846-06-03 i Skara. De gifte sig 1834-12-25 i Forshem efter giftermål står Anders Gabriel som son till Johan.
mvh Berit Häggblom (nils-olof.haggblom@hotmail.se)

2018-07-23, 13:23
Svar #2

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Sigmund!
Det är svårt i Västergötland med alla de små socknarna!
Gustaf som du frågar efter borde vara Gustaf född i Marnum 18340611 på torpet Mossen
Föräldrar Sven Larsson f 17900416 i Marum och Catharina Jonsdotter 17900708 i Odensåker
Han finns i Härlunda B:2 1851 inflyttad och 1852 utflyttad B:2 sid 98 till Händene.
Du skriver att han flyttar till Mellby men jag tror det står Källby, men jag hittar honom inte på något ställe. Föräldrarna ser ut att flytta till Hasslösa 1851, men hittar inte dem. Någon som bättre känner till socknarna kanske vet. Det är inte långa sträckor Gustaf flyttar. Modern gjorde nog ingen anmälan om födseln, det står att hon blev tillrättavisad av prästen, så Gustaf finns nog inte i böckerna där. Det kan stå när fadern gifter sig, men hittar man inte vart han flyttade, så hittar man det inte.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna