ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Register över barnafödande på 1940-talet?  (läst 2639 gånger)

2016-12-26, 22:33
läst 2639 gånger

Utloggad Niklas Lovefall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-09-06, 21:14
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar hur jag kan hitta min farmors utomäktenskapliga barn som hon under mycket hysch-hysch födde och sedan "gav iväg"?
Mitt största problem är att barnet är född någon gång runt 1945 och då finns ju inga födelseböcker att tillgå.

Hjälp uppskattas!

/Niklas

2016-12-27, 12:19
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Gå till närmsta bibliotek och låna boken "Fader Okänd" av Elisabeth Reutersvärd. För övrigt kan det mycket väl finnas födelseböcker för 1945 men det beror på vilken församling du är intresserad av.

2016-12-27, 17:29
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Om du vet var din farmor bodde 1945, så kontakta folkbokföringsenheten vid aktuellt landsarkiv, så kan du få svar. Eller också titta i födelseboken 1945 som finns hos SVAR, och 1946 släpps efter nyår.

2016-12-27, 20:09
Svar #3

Utloggad Niklas Lovefall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-09-06, 21:14
    • Visa profil
Tack!
Det var visst 1948 detta skedde, kan jag fortfarande få svar hos folkbokföringsenheten? Tänker på 70-årsregeln...

/Niklas

2016-12-27, 22:45
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Sekretessen (70 år) innebär att man inte får bläddra i böckerna själv  – däremot har man rätt att få en avskrift eller en kopia av de uppgifter man söker, under förutsättning att dessa uppgifter inte anses vara av så känsligt slag (för den person de gäller eller hans/hennes närstående) att de inte ska lämnas ut.
Hälsar vänligen
Maud

2016-12-27, 22:57
Svar #5

Utloggad Niklas Lovefall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-09-06, 21:14
    • Visa profil
Jag försöker förstå vart jag ska vända mig för att få denna uppgift:
"folkbokföringsenheten vid aktuellt landsarkiv", är det riksarkivet i Göteborg eftersom det gäller Västergötland?
Kan jag åka dit själv och leta upp uppgiften eller måste jag beställa en kopia?
Ursäkta om det är dumma frågor, har just kommit igång med denna oerhört vanebildande hobby...
/Niklas

2016-12-27, 23:06
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Landsarkivet i Göteborg.

Du kan besöka arkivet och be personal där ta fram uppgifterna åt dig. Det är gratis förutom ett par kronor för eventuell kopia.

Du kan också beställa kopia via Riksarkivet – https://riksarkivet.se/bestall-uppgifter. Det kan kosta en större slant.
Hälsar vänligen
Maud

2016-12-27, 23:26
Svar #7

Utloggad Niklas Lovefall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-09-06, 21:14
    • Visa profil
Så för att återgå till min ursprungliga fråga:
genom att få en utskrift om min farmor från folkbokföringen så finns uppgifter om hennes födda barn däri, inklusive barn utanför äktenskap?
Eller finns det andra register som är aktuella? Förlossningsjournaler har jag hört talas om?

Och på riksarkivet i Göteborg, kan jag själv söka i bouppteckningar från 1990-talet eller måste jag få hjälp med det av personalen också? Vet att barnet nämns i hennes bouppteckning, inte med namn men med ett födelsedatum.

2016-12-28, 00:00
Svar #8

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Bouppteckningen kan landsarkivet ta fram åt dig på plats, men du kan också få en kopia per mejl eller vanlig post genom att använda detta formulär:
http://riksarkivet.se/bouppteckning

Kostnaden i det fallet stannar vid 4 kr/sida. Väntetiden brukar vara 2-3 veckor (ibland går det snabbare).

2016-12-28, 01:25
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
  • Om din farmor vid sin död var folkbokförd inom nuvarande Västra Götalands län finns på landsarkivet i Göteborg hennes personakt. Den innehåller bland annat uppgifter om hennes barn.
  • Med kännedom om barnets födelsedata och födelseförsamling kan du beställa uppgifter från aktuell födelse- och dopbok.
  • Alla utomäktenskapliga födslar anmäldes till barnavårdsnämnden i den kommun där modern var folkbokförd. I barnavårdsnämndens arkiv, som förvaras av resp kommunarkiv, finns för varje uä barn en barnavårdsmannaakt med uppgifter om moder och (dock inte alltid) fader samt om ev fosterhem/adoption, med mera.
För ovan nämnda källor gäller att du – efter sekretessprövning som görs av arkivpersonalen – kan få alla eller några av de begärda uppgifterna.

Ett råd: Var tydlig med vad du vill veta, exempelvis vad som är antecknat om ev adoption och adoptivföräldrar. Arkivpersonalen lämnar vanligen inte ut sekretessbelagda uppgifter som man inte uttryckligen begärt.

För bouppteckningar finns ingen sekretess – vem som helst har rätt att ta del av vems som helst bou, hur ny den än är.

Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna