ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: mitokondrie test  (läst 1972 gånger)

2016-12-27, 10:22
läst 1972 gånger

Utloggad stellan svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-12-28, 02:25
    • Visa profil
jag gjorde nyligen ett full sekvens Mitokondrie  test hos Family tree, och svaret har fått mig att ana att det finns ett litet inslag av aschtenazer Judar i mitt mitokondrie DNA, men nu har jag ju som manlig person låtit testat mitt mitokondrie, skulle resultatet bli annorlunda om jag testade någon av mina systrar? eller är detta bortkastade pengar?     

2016-12-28, 23:49
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4532
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:08
    • Visa profil
Mitokondrie-dna:t ärver man oförändrat från modern. Därför har syskonen samma mitokondrie-dna liksom mor och mormor, men farmor har annorlunda. Dina systrar för det sedan vidare till sina barn, men ditt går inte vidare till dina barn.

2016-12-29, 15:43
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Vilken blev haplogruppen?

Jag tror inte att man ska fokusera alltför mycket på etniska grupperingar. Inte när det gäller Y-DNA eller mt-DNA. Vissa haplogrupper kan vara väldigt gamla. Etnicitet och FTDNA:s family finder är givetvis en helt annan fråga.

Att testa sina systrar. Om det rör sig om helsystrar eller halvsystrar med gemensam mor så borde ni som Leif skriver ha exakt samma mt-DNA. Men, även om mutationer är osannolika över kort tid så skulle någon av er kunna ha en muterad mt-DNA variant. Om du inte är väldigt intresserad av detaljer och eventuella mutationer eller eventuella felläsningar (både mutationer och felläsningar förmodligen ganska osannolikt men vem vet) så är det nog som att kasta pengarna i sjön.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna