ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd man från Slättåkra  (läst 1131 gånger)

2016-12-28, 21:40
läst 1131 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har den här fina bilden i min ägo. Mannen bör vara född kring 1880 och bilden är troligen tagen i Slättåkra med omnejd. Jag vet inte vem mannen är. Det sägs vara min mans okände farfars farfar 😮!? Så det är ju verkligen intressant att veta vem han är 😊. Är det någon som känner igen mannen?

Hälsningar
Annette Fast

2018-01-09, 19:24
Svar #1

Utloggad Jacob Berggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 14:22
    • Visa profil
Jag har en Peter Birger Andersson (född 1879-01-11 i Enslöv) i släkten, han är bror till min farmors pappa Aron Andersson.


Här är ett foto som vi tror är av honom. Det är en del av ett större foto med hans bröder. Han är otroligt lik personen i ditt foto.

2018-01-09, 21:12
Svar #2

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej Jacob,
Vad roligt att du såg bilden :D ! Ja, vi fick bekräftat så sent som i mitten på december 2017 att det verkligen var Peter Birger Andersson f. 1879-01-11 i Enslöv. Vi gjorde flera DNA-test och ringade in aktuella träff-personer. En av dessa träffar mailade vi sedan och bifogade "vår bild". Släktingen i USA mailade sedan tillbaka och bifogade just den bilden som du talar om. Personen i USA var barnbarn till Johan Edwin Andersson som finns nere till höger i bild. Bilden ska vara tagen 1907 när Edwin just hade kommit till Jamestown, USA. Senast i lördags var vi och hälsade på Edwins systerson i Halmstad. Så då är min man och du släkt (avlägsna, men ändå :) ). Det skulle vara intressant att ha mer kontakt och utbyta fler släkthistorier. Finns det någon möjlighet att utbyta mailadresser utan att behöva lägga ut den här?

Hälsningar
Annette Fast

2018-01-09, 21:28
Svar #3

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej igen Jacob,
Här är den bild med text som vi fick från USA  :) ./Hälsningar Annette Fast

2018-01-10, 16:37
Svar #4

Utloggad Jacob Berggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 14:22
    • Visa profil
Precis samma bild som jag har. Jag har skickat ett PM till dig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna