ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Friis, Carolina  (läst 655 gånger)

2007-01-14, 14:41
läst 655 gånger

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att komma vidare på Pigan Carolina Friis. Hon ska vara född i Stockholm 16/5 1802, men flyttar någon gång till Sundsvall där jag 1824 hittar henne på en utflyttningsattest. Hon flyttar då till Härnösand och gifter sig så småningom. Där ifrån har jag skaplig koll på henne.
 
Vet någon var i huvudstaden hon föddes?
Jag har nosat runt lite i några församlingar inom tullarna, men utan resultat.
 
Hoppas på tur!
 
Mvh Paola

2007-05-27, 21:04
Svar #1

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Ja, av en slump hittar jag själv min Carolina i Indiko och hon är faktiskt född i Sundsvall.  
Så nu är undrar jag om någon kan veta något om hennes mor och far; Christina Friis f. 1772 i Norge och förstärkningskarl Hans Friis f. 1777 i Sundsvall. Någon av dem hette väl inte Friis från början! Märkligt om hustrun tog mannens namn redan då.
 
Jag kan inte komma längre i Genline eftersom födde inte verkar finnas för de tidiga åren. Ligger Sundsvalls födde på 1700 talet under annan socken?  
 
Mvh Paola

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna